Jméno: Gymnázium a SOŠ pedagogická Čáslav
Adresa: Masarykova 248, 286 26 Čáslav
Typ školy: Veřejná
Web: www.gymcaslav.cz
Gymnázium Čáslav bylo založeno již v roce 1880 a téměř o sto let později, v roce 1975, se k němu připojila Střední odborná škola pedagogická. Obě školy jsou vzájemně propojeny. Mají společné ředitelství i mnoho studentských aktivit (KMD, různé kurzy, výměnné pobyty, aj,..). Gymnázium můžete studovat buď osmileté, nebo až po dokončení základního vzdělání – čtyřleté. Téměř všichni absolventi gymnázia pokračují na VŠ a ani pedagogické obory se svými 70 – 80 % nezůstávají v pozadí. Co se týče vybavenosti školy, jistě ani zde si není na co stěžovat – tři plně vybavené učebny výpočetní technikou, multimediální vybavení učeben, fitcentrum a podobně. Studenti jistě také ocení školní klub, který je jim k dispozici, před vyučováním i po, disponuje počítači a na dělání prezentací či domácích úkolů je tak naprosto ideální.
Délka studia: 2 roky (dálkové), 4 roky (denní), 8 let (denní)
Obory: 79-41-K/41, 79-41-K/81 – Gymnázium, 75-31-M/01 – Předškolní a mimoškolní pedagogika, 78-42-M/03 – Pedagogické lyceum
Kvalita výuky | |
Zázemí a vybavení | |
Vstřícnost školy | |
Stravování | |
Nálada a spolužáci | |
Na této škole jsem zdárně dokončil obor osmiletého gymnázia. Já tedy spíše používám pojem pseudogymnázium, ale začněme od samého začátku. V deseti letech je člověk opravdu velmi mladý na to, aby rozhodl o škole, kde stráví zbytek svého dětství. A ještě dalších pár let dost málo soudný na to, aby pochopil, v jakém klamu žije. Jak nám od primy vtloukali do hlavy, byli jsme výběrová škola, kam nemůže chodit každý. V praxi si to představte tak, že se nás hlásilo na obor osmileté gymnázium celých 23. A jakožto výběrová prestižní škola nás vybrali 32 nejlepších ze 23 uchazečů a to podle vysvědčení ze ZŠ. Přesto nás první den nastoupilo pouhých 21 a v dalších letech 6 dobrovolně odešlo, 2 propadli, jeden přišel a strávil u nás asi dva měsíce a pouhý 1 příchozí z jiného gymnázia u nás zůstal a z toho našeho byl ihned velmi zklamaný. Suma sumarum nás do konce došlo 14 se 3. třídním učitelem/kou. Na vině prý byl slabý ročník, zvláštní tedy je, že když jsem chtěl přestoupit na jen 10km vzdálené gymnázium, měli do posledního místa plno. Další tři roky po nás se obor osmileté všeobecné pseudogymnázium vůbec nepovedlo otevřít! Tato krize byla zažehnána snížením počtu hodin, proškrtáním některých předmětů a mírným snížením nároků ve výuce. Podařilo se znovu otevřít třídu okolo 20 žáků, v dalších ročnících ale opět číslo klesalo dolů. Když jsem byl v oktávě, tak například v sekundě bylo pouhých 12 žáků. A teď tedy přejděme k samotnému systému výuky. Obecně jste si tu vystačili s velmi dobrou pamětí a IQ voliče SPD. Za celých osm let totiž vesměs nikdy nikoho nezajímalo, co žák pochopil a ani nikdo neměl zájem na tom, aby to pochopil. Výuka byla spíše postavena na modelu nazpaměť se naučit zápisky z hodin, v horším případě z učebnice, protože se téměř žádný výklad nekonal. Vzácnou situací bohužel nebylo ani to, že sám učitel se v látce zrovna sebejistě neorientoval. Nemůžeme házet všechny do jednoho pytle, ale uznejte sami, že na gymnáziu by se takoví učitelé vyskytovat neměli a už vůbec ne ve větším množství, jako tomu bylo zde. Druhou velmi početnou skupinou vyučujících byli ti, nad jejichž znalostmi musím smeknout imaginární klobouk. Avšak v jednom případě naprosto znudění, otrávení a neschopní cokoliv aktivně vysvětlovat nebo alespoň odříkat, v případě druhém pak osobnosti, které si v hodinách velmi rády zařvou, povýší se nad žáky a spokojeni odchází s rozdanými pětkami a pocitem vítězství. Jen drobounký zbytek výčtu tvoří opravdu kvalitní učitelé, kteří nejen vědí ohromné množství informací, ale dokáží a chtějí je i předat dále. Jejich počet se navíc rychle krátí a teď si vysvětlíme proč. Princip je velmi podobný rychle rostoucí plísni. Když vedle sebe postavíte třicet jablek a každé šesté bude plesnivé, co se stane? Pokud plesnivé jablko nikdo nepostaví stranou, postupně podlehnou i ta okolní a brzy mezi nimi na první pohled nenajdete rozdíl. V praxi: tahle škola má obecně velký problém, tradičně v morálce žáků, zde však i v morálce a přístupu učitelů. Pokud jeden učitel chodí do školy (někdy ani to ne), pořádně neučí, na hodiny chodí nepřipravený, je otrávený a žákům pouze nakopíruje pracovní listy na celou hodinu a nikdo mu na to neřekne ani slovo, je logické, že ostatní učitelé ztrácejí chuť se snažit a učit pořádně. Efekt pak o to víc zesiluje proto, že žák z takové hodiny odchází zklamaný, otrávený, znuděný, naštvaný, v pozdějších letech už pak ani neví, z jaké že hodiny to zrovna jde. Tento žák poté dorazí na hodinu jednoho z nejlepších učitelů, ale je tak znechucený, že nedává pozor, učitele nerespektuje a nespolupracuje s ním a ten pak odchází z hodiny úplně stejně otrávený a postupem času pochopí, že je snazší se přizpůsobit a nic nedělat. A tímto začarovaným kruhem se zdejší škola, konkrétně tedy gymnázium (je tu ještě obor SPŠ, který nehodnotím) dostává do jakéhosi zakonzervovaného stavu. Učitelé se žáky žijí v jakési symbióze, kdy je jim tolerováno, že nic neumí, nejsou připraveni, na hodinách jedí, jsou na mobilu nebo spí. Na oplátku žáci neřeší, že učitel chodí pozdě, vykládá něco jiného, než by měl nebo nevykládá vůbec, že místo výuky do zblbnutí kopíruje pracovní listy nebo že problematice nerozumí či vymýšlí program hodiny zfleku. Všichni si pak pogratulují, jak jsou prestižní škola a druhý den znovu. Když máte projít celých 8 let na jedné takové škole, je opravdu velmi malá pravděpodobnost, že dostanete dobrého učitele zrovna vy a ještě menší, že vám zůstane celých 8 let. A pak stačí mít polovinu ročníků v daném předmětu učitele jiného a nepamatujete si vůbec nic. Obecně se asi dá říci, že kvalitní výuky se vám zde pravděpodobně dostane v matematice, které však bylo věnováno málo času a její výuka nebyla dobře organizována. Místo aby vám byla daná látka pomalu a pořádně vysvětlena a pak jste si na ni spočítali 5 příkladů, nikdo vám ji pořádně nevysvětlil, ale stihli jste příkladů spočítat 30. Tohle je dobré pro nadané žáky, těch je na této škole ale minimum. V ostatních předmětech je to spíše sázka do loterie a někde je dokonce úplně jedno, koho dostanete. Příkladem je informatika, kde se 8 let dokolečka omílá excel, word a power point. Na zeměpis třeba zase v prvních ročnících skoro jistě dostanete učitelku s aprobací TV+FRJ, a tak dále, a tak dále. Vybavením technickým byla škola v katastrofálním stavu počínaje základními prvky jako je lavice, konče okny, která lze jen ztěžka otevírat a zavírat. A jak jsme si vždycky dělali srandu, zásadním problémem jsou i takové věci jako zavřít si kabinku na záchodě či si mít do čeho utřít ruce. Abych byl férový, musím podotknout, že s mým odchodem se stav vybavení pomaličku začal zlepšovat, ale potrvá ještě velmi dlouho, než se napraví enormní zanedbávání předchozího vedení školy. Pokud jste to dočetli až sem, dám vám závěrem radu. Kdo o ní stojí, vezme si ji k srdci, kdo ne, právě ztratil 5 minut svého života čtením tohoto textu. Na toto gymnázium nechoďte a nehlašte na něj své děti, pokud se dostanete na jiné. Spousta věcí na škole funguje obstojně, ale pokud máte šanci se uchytit jinde, nestojí to za to. Chci vás ujistit, že bych sem mohl klidně nakydat dalších 20 stránek negativního textu a třeba bych sesmolil i 5 pozitivního. To už by ale stejně nikdo nečetl a princip by byl pořád stejný. Gymnázium Čáslav je sarkastickou komedií, která má s pravým gymnáziem společného velmi málo.
Nu a odkud jsem čerpal tato moudra? Dlouhou dobu jsem měl tendenci vidět hlavní problém v sobě. Postupem času jsem si ale na tisíci konkrétních situací při výuce říkal, že tohle přeci na gymnáziu nemá co dělat! Pravda, to samé jsem si kolikrát řekl i o sobě, ale pak mi došlo.. Vždyť to je také vizitka školy, že si vydržuje studenty, kteří by tam třeba neměli být, jen proto, že tam nikdo jiný nechce. Postupem času jsem začal zjišťovat, že to není můj názor. Že je to názor většiny třídy. A že jeho zastánců stále přibývá. Nakonec jsem zjistil, že to je názor nejen třídy, ale většiny, i když ne všech, žáků školy. A ono to ale neskončilo. On je to názor i mnoha našich rodičů, kteří jsou ze školy, která byla kdysi slavná a kvalitní, také velmi zklamaní. A pozor, to vám asi jen tak někdo ani mezi řádky nepřizná, ale on je to z určité části názor i některých učitelů, kteří jsou na škole delší dobu… Ale říkal jsem si, že to hodím za hlavu a nebudu dělat nepříjemnosti. Pak si ale říkám, sakra, kdo na tu školu chce jít, měl by přece znát realitu a ne jen pohádky z DOD. Definitivně mě k tomu přiměla i moje VŠ, když jsem zjistil, že oproti pseudogymplu vysoká škola absolutně vůbec není samostudium, jak nám říkávali. Kvalitní výuka, i když jí je méně, totiž udělá hrozně moc. Když povyprávím žákům jiných gymnázií, nechápou, že jsem neodešel. Oni by u nich tohle nikdy nepotkali. Pravda, udělal jsem pro to jen jediný krok během 8 let, který nevyšel, protože na škole nebylo místo, ale to je moje chyba, kterou ostatní opakovat nemusí. Závěrem vás chci jen ujistit, že jsem ani slovo z tohoto vyjádření neřekl s nadsázkou, ba naopak, bylo by mnohem více konkrétních příběhů, které by vyzněly mnohem mnohem hůře. Ale což.. Nebudu se tu do nikoho pouštět a vrtat se v nespravedlivých situacích, nepochopitelném chování a neférovém přístupu, což jsou záležitosti čistě individuální. Nechť si každý sáhne do svědomí sám…
A samozřejmě děkuji i za oněch pár suprových učitelů, za fajn kolektiv spolužáků a za spoustu srandy na akcích mimo školu.
Někteří učitelé jsou velmi neprofesionální a neexistuje proti nim žádný disciplinární postup. Je velmi nešťastné, že se zneužívající učitelé rozhodli zaútočit na učitele na veřejných místech mimo školu a proti studentům použít taktiku lži a šikany. Tak strašně smutný a zklamáním.
Škola je na poměrně strategickém místě v centru města, ale nemá vlastní jídelnu, stravovat se můžete buď společně s dalšími asi třemi školami v jídelně na náměstí nebo zvolit vlastní variantu. Zařízení školy je poměrně zastaralé, ale na druhou stranu IT výbava je poměrně slušná, hodně tříd obsahuje projektor a PC. Co se týče šaten, tak to je naprostá hrůza, kóje jako z prvního stupně ZŠ, jsou malé a o tom zda je poslední příchozí studen zamkne nemáte nejmenší jistotu. Co se týče učitelského sboru, tak má své dobré i špatné kantory. Záleží jaké profesory v prvním ročníku dostanete. Když to ale shrnu, tak vás celkem slušně připraví na VŠ.
Tato stření škola je velice dobrou institucí, ze které vychází vzdělaní lidé. Tato škola nabízí 4 obory ke studiu a to: pedagogické lyceum, předškolní a mimoškolní pedagogika, osmileté gymnázium a čtyřleté gymnázium. velikým plusem oboru předškolní a mimoškolní pedagogika je, že jsou zde požadovány talentové zkoušky z tělesné a hudební výchovy, tím se na tento obor dostanou jen žáci, kteří zvládnou její obtížnost a nemusí v průběhu studium přerušit. materiální vybavení školy je dostačující. Kantoři na této škole jsou přátelští, ale zároveň jsou autoritativní. Studium na této škole mohu jen doporučit.
Škola je podle mého názoru na dobré úrovni, protože je spojena společně s gymnáziem. Na velmi dobré úrovni jsou ale však jen učitelé, kteří učí na gymnáziu. Jsou zde kladeny vysoké nároky na studenty a někdy až nepotřebné. Na druhou stranu ale naučí studenty se seberealizovat a pracovat samostatně.