Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Základní škola speciální – 7901B01

Tento středoškolský vzdělávací program je koncipován jako komplexní příprava pro práci s dětmi, mládeží a dospělými se specifickými vzdělávacími potřebami, ať už se jedná o potřeby vyplývající z mentálního, tělesného, smyslového postižení, sociálního znevýhodnění nebo poruch chování a učení. Studium klade obrovský důraz na propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi, které jsou pro výkon této náročné, ale nesmírně obohacující profese klíčové. V teoretické rovině se studenti hloubkově seznamují se základy pedagogiky, psychologie, speciální pedagogiky a jejích dílčích disciplín jako je psychopedie, somatopedie, etopedie či logopedie. Nejde jen o pouhé memorování definic, ale o pochopení vývojových fází člověka, specifik jednotlivých typů postižení a narušení, a především o porozumění psychologickým procesům, které ovlivňují chování a učení žáků. Klíčovým předmětem je didaktika, která učí studenty, jak efektivně plánovat, realizovat a hodnotit výchovně-vzdělávací proces s ohledem na individuální možnosti každého jedince. Praktická část výuky je zaměřena na osvojení konkrétních metod a technik práce. Studenti se učí vytvářet individuální vzdělávací plány (IVP), využívat alternativní a augmentativní komunikační systémy, pracovat s kompenzačními a didaktickými pomůckami a asistivními technologiemi, které pomáhají překonávat bariéry ve vzdělávání. Velký prostor je věnován nácviku komunikačních dovedností, řešení krizových situací, prevenci agresivního chování a rozvoji sociálních a emocionálních kompetencí nejen u klientů, ale i u samotných studentů. Součástí studia je také legislativní rámec, tedy znalost školského zákona a souvisejících vyhlášek, a etika profese, která formuje profesní postoj založený na respektu, úctě a nediskriminaci. Absolvent je po dokončení studia připraven chápat člověka v jeho celistvosti a poskytovat mu cílenou podporu vedoucí k maximální možné míře jeho samostatnosti a zapojení do společnosti.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto studijního programu nacházejí uplatnění v širokém spektru pomáhajících profesí, kde je jejich kvalifikace a specializace vysoce žádaná. Nejčastější a nejtypičtější pracovní pozicí je asistent pedagoga, a to jak v běžných základních a mateřských školách, kde podporují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci inkluze, tak ve školách speciálních, kde tvoří nepostradatelnou součást pedagogického týmu. V této roli pomáhají učiteli s přípravou pomůcek, individuálně pracují s přiděleným žákem či skupinou žáků, pomáhají jim s překonáváním bariér v učení, s orientací v prostředí školy i se začleněním do kolektivu. Další významnou oblastí uplatnění jsou sociální služby. Absolventi mohou pracovat jako pracovníci v sociálních službách v denních či týdenních stacionářích, v domovech pro osoby se zdravotním postižením, v chráněném bydlení nebo v rané péči. Zde se jejich činnost soustředí na nácvik soběstačnosti, rozvoj pracovních návyků, organizaci volnočasových aktivit a celkovou podporu klienta v jeho každodenním životě. Mohou se také uplatnit jako osobní asistenti, kteří poskytují individuální podporu konkrétní osobě s postižením přímo v jejím přirozeném prostředí, tedy doma, ve škole či při volnočasových aktivitách. Další možností je pozice vychovatele ve školních družinách, školních klubech, dětských domovech nebo výchovných ústavech, kde se zaměřují na výchovu mimo vyučování a smysluplné trávení volného času. Absolvování tohoto oboru je rovněž vynikajícím odrazovým můstkem pro další studium na vysokých či vyšších odborných školách, typicky v oborech jako speciální pedagogika, sociální práce, psychologie nebo ergoterapie, což dále rozšiřuje jejich kariérní možnosti.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů se odvíjejí od sektoru, ve kterém naleznou uplatnění. V případě zaměstnání ve školství, tedy na pozicích jako asistent pedagoga nebo vychovatel, je jejich ohodnocení zpravidla určováno platovými tabulkami pro pedagogické pracovníky ve veřejném sektoru. To znamená, že výše platu je závislá na dosaženém stupni vzdělání, délce praxe a konkrétním platovém stupni a třídě, do které je pozice zařazena. Nástupní platy čerstvých absolventů bez praxe se obvykle pohybují na nižší úrovni, avšak s přibývajícími lety praxe a případným dalším vzděláváním dochází k postupnému finančnímu růstu. V sektoru sociálních služeb se mzdové podmínky řídí buď obdobnými tabulkami pro pracovníky v sociálních službách, pokud se jedná o veřejného zřizovatele, nebo interními mzdovými předpisy v případě nestátních neziskových organizací či soukromých poskytovatelů. Obecně lze konstatovat, že finanční ohodnocení v tomto oboru nemusí vždy plně korespondovat s vysokou psychickou, fyzickou a emocionální náročností dané práce. Motivace pro výkon těchto profesí tak často nespočívá primárně ve finančním zisku, ale spíše ve smysluplnosti práce, vnitřním uspokojení z pomoci druhým a v možnosti vidět konkrétní pozitivní dopady své činnosti na životy klientů. Benefity mohou často zahrnovat delší dovolenou ve školství, možnost dalšího profesního vzdělávání nebo supervizi.

 

Uchazeči

Tento typ studijního zaměření je ideální pro jedince, kteří se vyznačují specifickým souborem osobnostních rysů a hodnot. Na prvním místě stojí hluboká empatie a schopnost vcítit se do prožívání a potřeb druhých lidí, často i těch, kteří své pocity a potřeby nedokážou vyjádřit verbálně. S tím je nerozlučně spjata obrovská míra trpělivosti a tolerance, protože pokroky u klientů mohou být velmi pomalé a práce vyžaduje neustálé opakování a hledání nových cest. Nezbytná je vysoká psychická odolnost a schopnost zvládat stresové a emočně vypjaté situace, aniž by to negativně ovlivnilo profesionální přístup. Uchazeč by měl být člověkem kreativním, flexibilním a vynalézavým, schopným přizpůsobit metody práce aktuálním potřebám a náladě žáka či klienta. Důležité jsou také vynikající komunikační schopnosti, a to nejen ve smyslu srozumitelného vyjadřování, ale i aktivního naslouchání a vnímání neverbálních signálů. Člověk v této profesi musí být zodpovědný, spolehlivý a schopný pracovat jak samostatně, tak v týmu s dalšími odborníky, jako jsou učitelé, psychologové, logopedi a především rodiče. Měl by mít přirozený respekt k odlišnostem a nehodnotící, neodsudzující přístup. Není to obor pro lidi, kteří hledají rychlý kariérní postup a vysoké finanční ohodnocení, ale pro ty, které naplňuje pomoc druhým, kteří vidí hodnotu v malých krůčcích a kteří jsou ochotni investovat svou energii a čas do rozvoje potenciálu těch nejzranitelnějších. Jedná se tedy o ideální volbu pro ty, kdo chtějí smysluplně pracovat s lidmi a vidí své budoucí uplatnění v rámci oboru Základní škola speciální – 7901B01.