Tento studijní program je koncipován jako komplexní příprava na výkon širokého spektra činností v oblasti správy a řízení veřejných záležitostí, přičemž jeho hlavním cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi i praktickými dovednostmi nezbytnými pro efektivní fungování v aparátu státu, územních samosprávných celků i v soukromé sféře, která s veřejným sektorem úzce spolupracuje. Důraz je kladen na klíčové předměty jako je právo, kde se studenti seznamují se základy právního řádu České republiky, zejména s ústavním, správním, občanským, obchodním a pracovním právem, což jim umožňuje orientovat se v platné legislativě a aplikovat ji v praxi. Dále je to ekonomika a účetnictví, které poskytují fundament pro pochopení hospodaření veřejných institucí, tvorby rozpočtů, správy daní a poplatků a vedení účetní evidence podle specifických standardů pro vládní a neziskové organizace. Neméně důležitá je výuka písemné a elektronické komunikace, zaměřená na zvládnutí formální úřední korespondence, tvorbu správních aktů, protokolů a dalších úředních dokumentů, a to s využitím moderních informačních a komunikačních technologií, včetně práce s datovými schránkami a specializovanými softwarovými aplikacemi. Studenti si osvojují také psaní všemi deseti, což je klíčová dovednost pro rychlou a efektivní administrativní práci. Součástí výuky jsou i předměty jako veřejné finance, sociální politika a psychologie, které rozvíjejí schopnost porozumět sociálním a ekonomickým souvislostem, jednat s klienty a řešit jejich často složité životní situace s profesionalitou a empatií. Absolventi tak získávají komplexní přehled o fungování veřejné správy, jsou schopni samostatně vykonávat administrativní, organizační a správní činnosti, pracovat s informacemi, dodržovat právní předpisy a efektivně komunikovat s občany i institucemi.
Uplatnění absolventů oboru
Možnosti uplatnění pro absolventy jsou skutečně rozmanité a nacházejí se především ve sféře veřejné správy na všech jejích úrovních. Konkrétně se jedná o pozice referentů a odborných pracovníků na obecních, městských a krajských úřadech, kde mohou působit na různých odborech, například na odboru správních činností (evidence obyvatel, občanské průkazy, cestovní doklady), stavebním úřadě, odboru sociálních věcí, živnostenském úřadě, odboru dopravy či finančním odboru. Dále mohou působit na specializovaných úřadech, jako jsou finanční úřady, úřady práce, Česká správa sociálního zabezpečení, katastrální úřady nebo zdravotní pojišťovny, kde se zabývají specifickou agendou danou kompetencemi příslušné instituce. Uplatnění nacházejí také v justici a bezpečnostních složkách, například jako administrativní pracovníci a asistenti u soudů, na státních zastupitelstvích, v kancelářích Policie ČR nebo Vězeňské služby. Kromě přímého výkonu státní správy a samosprávy mohou absolventi najít práci také v notářských, advokátních či exekutorských kancelářích, kde jejich znalosti práva a administrativních postupů představují velkou výhodu. I v soukromém sektoru existuje poptávka po těchto absolventech, a to zejména na pozicích vyžadujících znalost legislativy a komunikaci s úřady, například v personálních (HR) odděleních, na pozicích asistentů a asistentek managementu, office manažerů nebo ve firmách specializujících se na dotační poradenství či správu nemovitostí. Jejich schopnost orientovat se v právních předpisech a efektivně vést administrativu je cenná prakticky v každé větší organizaci.
Platy či mzdy
Mzdové a platové podmínky absolventů se liší v závislosti na sektoru a konkrétní pozici. Ve veřejném sektoru, tedy ve státní správě a samosprávě, je odměňování zpravidla určováno platovými tabulkami a tarifními třídami, které jsou stanoveny nařízením vlády. Nástupní platy čerstvých absolventů bez praxe mohou být spíše na úrovni celostátního průměru či mírně pod ním, avšak výhodou je značná stabilita, jistota zaměstnání a transparentní systém postupného růstu platu v závislosti na délce praxe a dalším vzdělávání. K základnímu tarifnímu platu navíc často náleží osobní ohodnocení, odměny a další zaměstnanecké benefity, jako je delší dovolená, příspěvky na stravování či penzijní připojištění. S rostoucími zkušenostmi a případným postupem na vedoucí pozice se platové ohodnocení stává konkurenceschopnějším. V soukromém sektoru může být finanční ohodnocení flexibilnější a často i vyšší, zejména v úspěšných firmách a na specializovaných pozicích, jako je například právní asistent v renomované advokátní kanceláři. Zde je mzda více závislá na dohodě se zaměstnavatelem, individuálním výkonu a situaci na trhu práce, přičemž míra jistoty a stability může být nižší než ve státní sféře. Obecně lze říci, že absolventi mohou očekávat stabilní a předvídatelný příjem s potenciálem postupného růstu, který jim zajistí solidní životní úroveň.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří se vyznačují vysokou mírou zodpovědnosti, pečlivosti a smyslem pro detail a pořádek. Je vhodný pro lidi s dobrými komunikačními schopnostmi, kteří jsou schopni jednat s různými typy osob korektně, srozumitelně a asertivně, a to jak v písemném, tak v ústním projevu. Důležitá je také určitá míra empatie a trpělivosti, neboť práce ve veřejné správě často obnáší jednání s občany v obtížných životních situacích, kteří potřebují nejen radu, ale i lidský přístup. Kandidát by měl mít přirozený respekt k zákonům a pravidlům a ochotu pracovat v systematickém a strukturovaném prostředí, kde je dodržování předpisů a postupů klíčové. Odolnost vůči stresu a psychická vyrovnanost jsou rovněž velkou výhodou, jelikož úřední agenda může být někdy náročná a termínovaná. Student by měl mít aktivní zájem o společenské dění, politiku a fungování státu, neboť porozumění širším souvislostem mu usnadní výkon profese. Neměla by mu chybět ani schopnost a ochota se neustále vzdělávat, protože legislativa a postupy ve správě se dynamicky mění. Zvláště vhodný je tento obor pro ty, kteří hledají stabilní a smysluplnou kariéru ve službě občanům a státu a nevadí jim práce s předpisy a administrativními úkony, což přesně odpovídá zaměření oboru Veřejnosprávní činnost.