Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Veřejná správa a regionální rozvoj – 6843N03

Tento studijní směr poskytuje komplexní a interdisciplinární vhled do fungování státu, jeho institucí a územních samosprávných celků na všech úrovních, od místní až po centrální. Vzdělávací program je koncipován tak, aby absolventi získali pevné základy v klíčových oblastech, které jsou pro výkon profesí ve veřejném sektoru nezbytné. Stěžejním pilířem je blok právních předmětů, který se nevěnuje pouze teorii, ale klade důraz na praktickou aplikaci. Studenti se podrobně seznamují se systémem práva, přičemž největší pozornost je věnována právu správnímu, které upravuje organizaci a činnost veřejné správy, a právu ústavnímu, jež definuje základní strukturu a principy fungování státu. Dále se probírá občanské právo pro řešení běžných životních situací občanů, základy práva pracovního, finančního i trestního. Druhým významným pilířem je ekonomie, a to jak v obecné rovině mikroekonomie a makroekonomie, tak se specifickým zaměřením na veřejné finance, rozpočtovou politiku státu a obcí, daňovou soustavu a správu místních poplatků. Studenti se učí chápat ekonomické souvislosti a principy hospodaření s veřejnými prostředky. Nedílnou součástí je také výuka účetnictví, se zvláštním důrazem na specifika účetních standardů pro státní a příspěvkové organizace. Velký prostor je věnován rozvoji komunikačních dovedností, a to jak v písemné, tak ústní formě. Předmět písemná a elektronická komunikace učí studenty tvořit úřední dokumenty, rozhodnutí, protokoly a další písemnosti v souladu s platnými normami a standardy, stejně jako efektivně využívat moderní komunikační technologie, včetně datových schránek. V rámci praktických dovedností se klade důraz na pokročilou práci s informačními a komunikačními technologiemi, především s kancelářským softwarem (textové editory, tabulkové procesory, prezentační nástroje) a specializovanými informačními systémy a databázemi využívanými ve veřejné správě, jako je například katastr nemovitostí nebo obchodní rejstřík. Součástí vzdělávání jsou i předměty zaměřené na regionální geografii, sociologii a politologii, které poskytují širší kontext pro pochopení společenských jevů, demografického vývoje a politických procesů ovlivňujících správu regionů. Studenti si tak osvojují schopnost analyzovat složité problémy, orientovat se v platné legislativě, samostatně a zodpovědně rozhodovat, efektivně komunikovat s klienty i kolegy a precizně vést administrativní agendu.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi nacházejí široké spektrum uplatnění napříč celým veřejným sektorem i v soukromých firmách, které s ním úzce spolupracují. Nejčastěji míří na úřednické a odborné pozice na obecních a městských úřadech, kde mohou působit jako referenti na různých odborech. Příklady zahrnují práci na živnostenském úřadě, kde vyřizují agendu podnikatelů, na stavebním úřadě v rámci územního a stavebního řízení, na odboru dopravy při evidenci vozidel a řidičských průkazů, nebo na odboru sociálních věcí a zdravotnictví, kde se podílejí na agendě sociálních dávek či sociálně-právní ochrany dětí. Dalšími typickými pozicemi jsou matrikář, pracovník podatelny či evidence obyvatel. Na úrovni krajských úřadů se mohou podílet na správě složitějších agend přenesené působnosti státní správy nebo na strategickém plánování a rozvoji regionu. Významným zaměstnavatelem jsou i další orgány státní správy, jako jsou finanční úřady, úřady práce, Česká správa sociálního zabezpečení, katastrální úřady nebo celní správa. Uplatnění je možné nalézt také v administrativních a hospodářsko-správních složkách Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru nebo v armádě. Absolventi se mohou stát odbornými pracovníky ve zdravotních pojišťovnách nebo v příspěvkových organizacích zřizovaných obcemi a kraji, jako jsou školy, kulturní zařízení či domovy pro seniory, kde zastávají pozice v ekonomickém či provozním oddělení. Znalosti z oblasti evropského práva a dotační politiky otevírají dveře k pozicím projektových manažerů nebo specialistů na dotační tituly, a to jak přímo na úřadech, tak v neziskových organizacích nebo soukromých poradenských agenturách, které pomáhají žadatelům s přípravou a administrací projektů financovaných z fondů EU. Někteří absolventi nacházejí uplatnění i jako asistenti poslanců, senátorů či jiných volených zástupců, kde zúročí své znalosti politického systému a legislativního procesu. V soukromém sektoru jsou žádaní na pozicích, které vyžadují pravidelný kontakt s úřady, například ve firmách zabývajících se správou nemovitostí, v developerských společnostech, v odděleních pro styk s veřejností nebo jako specialisté na veřejné zakázky.

 

Platy či mzdy

Mzdové či platové podmínky absolventů se výrazně liší v závislosti na sektoru, ve kterém naleznou uplatnění, a na konkrétní pozici a regionu. Ve veřejné sféře je odměňování primárně vázáno na platové tabulky stanovené vládou, což zaručuje transparentnost, předvídatelnost a určitou míru jistoty. Plat se skládá z tarifní složky, která je určena platovou třídou (odráží složitost, odpovědnost a namáhavost práce) a platovým stupněm (zohledňuje délku praxe), a z nenárokových složek, jako jsou osobní ohodnocení nebo mimořádné odměny. Nástupní platy čerstvých absolventů na řadových referentských pozicích bývají spíše základní, avšak nabízejí stabilní a pravidelný růst v souladu s nabývanou praxí. S postupem na vyšší a odborně náročnější pozice, například na pozice vedoucích oddělení nebo vysoce specializovaných expertů, se platové ohodnocení stává konkurenceschopnějším. V soukromém sektoru, například v poradenských firmách zaměřených na dotace nebo veřejné zakázky, mohou být nástupní mzdové podmínky atraktivnější a flexibilnější, často s výraznější vazbou na výkon a dosažené výsledky. Zde je ohodnocení více závislé na individuálním vyjednávání a tržní situaci. Obecně platí, že specializované pozice, které vyžadují hluboké a specifické znalosti, jako je správa dotačních projektů, administrace veřejných zakázek nebo expertní činnost v oblasti složitého správního práva, často nabízejí nadstandardní finanční ohodnocení bez ohledu na to, zda jsou vykonávány ve veřejném, či soukromém sektoru. Platové podmínky tedy nabízejí široké rozpětí od stabilních a předvídatelných, avšak zpočátku skromnějších platů, až po velmi zajímavé ohodnocení pro úzce profilované specialisty.

 

Uchazeči

Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří se vyznačují především silným smyslem pro spravedlnost, pořádek a systematičnost. Budoucí student by měl být člověk pečlivý, zodpovědný a důsledný, kterému nevadí práce s předpisy, normami a administrativními postupy. Klíčová je trpělivost, a to jak při jednání s různými typy klientů, tak při práci s často komplexní a detailní agendou. Vhodný kandidát by měl mít výborné komunikační schopnosti, měl by být schopen se jasně a srozumitelně vyjadřovat v písemném i ústním projevu a umět naslouchat. Důležitá je také určitá míra empatie a sociálního cítění, zejména pro práci v oblastech sociálních služeb či při přímém kontaktu s občany řešícími své životní situace. Odolnost vůči stresu a schopnost zachovat klid a profesionální přístup i ve vypjatých situacích je velkou výhodou. Student by neměl mít odpor k práci s čísly a daty a měl by být digitálně gramotný. Zároveň by ho mělo zajímat společenské a politické dění na lokální i celostátní úrovni a měl by mít vnitřní motivaci podílet se na chodu a správě věcí veřejných. Není to obor pro výrazně kreativní a nekonvenční povahy, které nesnášejí pravidla a řád; naopak vyhovuje těm, kteří nacházejí uspokojení v dobře organizované práci, dodržování postupů a v pocitu, že svou činností přispívají k funkční a spravedlivé společnosti. Jedná se o lidi, pro které je kariéra ve státní či komunální sféře posláním a službou veřejnosti, a proto je pro ně obor Veřejná správa a regionální rozvoj ideální volbou.