Jméno: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Adresa: T. G. Masaryka 659, Litomyšl, 57001
Typ školy: Veřejná
Web: www.szat.cz
Škola má moderní zázemí jehož součástí je i odborné centrum ve kterém se nachází středisko výpočetní techniky a grafické tvorby, ateliéry pro zahradní design, centrum pro sušení a úpravu květů, střešní zahrady, botanické a chovatelské dílny pro rozsáhlé sbírky vzácných druhů zvířat a rostlin. Studenti mohou zdarma podstoupit výuku autoškoly skupin T,B a C a rovněž absolvovat svářečský kurz. Žáci mají také možnost vyjet do některé ze zahraničních partnerských škol.
Obory:
- Střední vzdělání s výučním listem:
- 41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
- 41-52-E/01 Zahradnické práce
- 41-52-H/01 Zahradník
- Střední vzdělání s maturitou:
- 41-43-L/01 Chovatel cizokrajných zvířat
- 41-45-M/01 Mechanizace a služby
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 41-44-M/01 Zahradnictví
Délka studia:
- 3 roky, 4 roky
| Kvalita výuky | |
| Zázemí a vybavení | |
| Vstřícnost školy | |
| Stravování | |
| Nálada a spolužáci | |
|
|
Studoval jsem na Střední zahradnické a technické škole v Litomyšli obor Chovatel exotických zvířat a musím říct, že na svou školu rád vzpomínám. Studium mě posunulo nejen v chovatelství, ale především v samotné práci se zvířaty. Díky odbornému výcviku a praxi jsem nabyl spoustu znalostí a zkušeností, které mi dnes pomáhají v další práci se zvířaty.
Objevili se zde dost negativno recenze. Chápu, že každý může školu vnímat jinak, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že kdo opravdu chce, ten si na této škole vždycky najde to svoje. Učitelé i mistři odborného výcviku vyžadují disciplínu, což někdo může vnímat přísně, ale právě to je to, co připravuje člověka na reálnou práci se zvířaty, kde není prostor na lehkovážnost, která může vést až k úhynům vzácných zvířat.
Co se týče domova mládeže – ano, je to prostředí, kde platí pravidla a někdy je to náročné, zvlášť pro průšviháře, jako jsem já. Ale kdo dokáže trochu respektovat určité hranice a bere to jako součást dospívání, ten tam bez problémů funguje. Já jsem tam zažil spíš kamarádství, přátelskou atmosféru a hodně jsem se naučil i v tom, jak vycházet s lidmi.
Mrzí mě jen jedna věc – za mého studia teprve začínaly první zahraniční expedice, které dnes běžně škola nabízí. To je naprosto úžasná věc, kterou jen tak na jiné střední škole člověk nezažije. Pro současné studenty je to obrovská příležitost a obrovská přidaná hodnota ke studiu.
Celkově bych školu doporučil každému, kdo to myslí se zvířaty vážně. Pokud má člověk opravdový zájem a snahu, tahle škola mu otevře dveře, dá znalosti i zkušenosti a na oplátku vyžaduje jen to, aby student doopravdy chtěl. A to je podle mě fér.
Bohužel musím potvrdit velmi negativní zkušenost s touto školou. Na první pohled vypadá atraktivně – obor je zajímavý, škola se chlubí cizokrajnými zvířaty a moderním vybavením. Realita je ale úplně jiná.
Během studia jsem se setkala s neprofesionálním chováním některých učitelů, hlavně mistrů odborného výcviku, kteří se k žákům často chovali povýšeně, s neúctou a bez snahy něco reálně naučit. Výuka byla chaotická a často zcela bez přínosu.
Internát (domov mládeže) je další velké zklamání. Atmosféra je stresující, chybí vstřícnost a pochopení ze strany vychovatelů. Jedna konkrétní vychovatelka se chovala opravdu autoritativně a nepříjemně, spíš jako macecha než jako podpora pro studenty, kteří jsou často daleko od domova. Převládá spíš trestání a napomínání než snaha pomoci.
Celkově mě mrzí, že jsem tuto školu navštěvovala. Měla jsem opravdový zájem o zvířata a chtěla jsem se něco naučit, ale místo toho jsem si odnesla zklamání, stres a pocit, že se studentům nenaslouchá. Hlavně když řeknou, že je možnost zájezdu do zahraničí, dostanou se tam jen ti nejvíc populární lidé, co se znají s mistry, obyčejný člověk se tam nedostane a nezáleží na známkách. Po téhle škole jsem už neměla žádnou motivaci nějak pokračovat ve studiu na Vysoké, hlavně jsem už chtěla být pryč. Pokud někdo uvažuje o tomto oboru, důrazně doporučuji zjistit si víc od současných studentů nebo zvolit jinou školu, kde se chová s respektem a kde výuka opravdu má smysl.
Tato škola a přidružený domov mládeže (internát) jsou skutečnou noční můrou. Nejenže výuka samotná často postrádá smysl a kvalitní vedení, ale celkový přístup personálu školy i vychovatelů na internátu je naprosto otřesný a neprofesionální. Pokud chcete místo vzdělání získat psychické problémy, pak jste na správném místě.
Přístup vedení a učitelů:
Vedení školy neřeší problémy studentů, a když už se o něco pokusí, je to jen na oko, aby vypadali dobře před inspekcí nebo rodiči. Učitelé, až na pár výjimek, nemají zájem o individuální potřeby studentů a spíš než jako pedagogové se chovají jako autority, které si chtějí vynutit respekt zastrašováním nebo sarkasmem. Někteří z nich působí dojmem, že si na studentech jen vybíjejí vlastní frustrace. A pokud si dovolíte na něco poukázat, čekejte spíš výsměch než pochopení.
Internát a vychovatelé:
Přístup vychovatelů na domově mládeže je katastrofální. Místo podpory, kterou by studenti v cizím prostředí potřebovali, se dočkají pouze příkazů, zákazů a zbytečných výčitek. Není snaha o dialog, není snaha pochopit problémy nebo potřeby mladých lidí. Spíše to připomíná vojenský režim, kde sebemenší prohřešek vede k trestům, aniž by se někdo zajímal o důvody. Vychovatelé často působí, jako by je jejich práce nebavila, a svou frustraci přenášejí na studenty.
Psychické dopady:
Škola a internát nejsou jen o vzdělání, ale i o formování mladých lidí. Bohužel právě tato škola a internát místo růstu a rozvoje osobnosti spíš studentům berou energii a chuť k čemukoliv. Psychické zdraví studentů je tu zcela ignorováno. Mnoho z nich si odnáší pocit méněcennosti, úzkosti a často i odpor k jakémukoliv vzdělávání. Místo toho, aby studenti odcházeli sebevědomí a připraveni na budoucnost, mnozí se cítí zlomení a bez motivace.
Shrnutí:
Tato škola a internát nejsou místem, kam by měl kdokoliv poslat své dítě, pokud mu na něm záleží. Přístup je neempatický, zastaralý a škodlivý. Namísto podpory a rozvoje individuality se zde jen trestá, kritizuje a dusí jakákoliv snaha studentů projevit se nebo poukázat na problémy. Pokud vedení školy a DM nezačne brát zpětnou vazbu vážně, bude to místo, které bude nadále ničit psychiku mladých lidí a deformovat jejich pohled na svět
Zajímavé studijní obory, hlavně chov a ochrana cizokrajných zvířat a rostlin, floristika a architektura. Možnost jezdit na odborné praxe do zoologických zahrad (Dvůr Králové, Brno, Olomouc..), navštěvovat burzy se zvířaty a rostlinami. Zahraniční praxe.