Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Řízení hotelového provozu – 6542N04

Studium zaměřené na management v pohostinství a cestovním ruchu představuje komplexní a dynamickou přípravu pro budoucí profesionály. Nejedná se pouze o výuku praktických dovedností, ale o hluboké propojení teoretických znalostí z mnoha různých oblastí, které jsou pro úspěšné vedení ubytovacích a gastronomických zařízení nezbytné. Stěžejními pilíři vzdělávání jsou ekonomické předměty, jako je ekonomika podniku, účetnictví, controlling a finanční řízení, které studentům poskytují pevný základ pro chápání hospodářských cyklů, tvorbu cen, kalkulace a analýzu ziskovosti. Na ně navazuje marketing a management, kde se studenti učí, jak efektivně propagovat služby, budovat značku, analyzovat trh a konkurenci a vést a motivovat týmy zaměstnanců. Důležitou součástí je i právní minimum, které pokrývá oblasti obchodního, pracovního a živnostenského práva, aby absolventi rozuměli právním rámcům svého podnikání. Klíčová je samozřejmě intenzivní výuka cizích jazyků, přičemž standardem je plynulá znalost angličtiny a dalšího světového jazyka, nejčastěji němčiny, což je v mezinárodním prostředí turismu absolutní nutností pro komunikaci s hosty i obchodními partnery. Teoretická výuka je však neustále doplňována a prověřována rozsáhlou praktickou částí. Ta zahrnuje předměty jako technologie přípravy pokrmů, kde si studenti osvojí základy kuchařského umění, a technika obsluhy a služeb, která je učí profesionálním standardům servírování, komunikace s hostem a řešení specifických situací. Nepostradatelnou složkou studia je odborná praxe, kterou studenti absolvují v reálných provozech, jako jsou hotely, restaurace či cestovní kanceláře, a to jak v České republice, tak často i v zahraničí. Zde získávají neocenitelné zkušenosti, navazují profesní kontakty a učí se aplikovat teoretické poznatky v praxi. Kromě tvrdých dovedností je kladen velký důraz i na rozvoj těch měkkých, jako jsou komunikační a prezentační dovednosti, schopnost řešit problémy, time management, odolnost vůči stresu a umění týmové spolupráce. Studenti se také učí pracovat s moderními informačními technologiemi, včetně hotelových rezervačních systémů, softwaru pro řízení restaurací a online marketingových nástrojů. Cílem je vychovat všestranně připraveného odborníka, který se dokáže orientovat ve všech aspektech provozu a je schopen převzít odpovědnost za jeho plynulý chod a ekonomický úspěch.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto typu vzdělání mají mimořádně široké a pestré možnosti uplatnění, jelikož cestovní ruch a pohostinství patří mezi největší a nejdynamičtěji se rozvíjející sektory globální ekonomiky. Jejich kariérní dráha může začít na různých provozních pozicích, které jim poskytnou cenný vhled do každodenního fungování podniku, a postupně se propracovat na vyšší a manažerské posty. Mezi typické pracovní pozice patří například manažer hotelu či provozní vedoucí, který má na starosti komplexní řízení celého zařízení, od personálu přes finance až po spokojenost hostů. Velmi časté je uplatnění na pozici vedoucího recepce (Front Office Manager), kde absolvent zodpovídá za první kontakt s hostem, rezervační proces, ubytování a efektivní chod celého týmu recepčních. Další významnou oblastí je F & B management (Food & Beverage Manager), tedy řízení celého gastronomického úseku hotelu, včetně restaurací, barů, cateringu a banketů, kde se snoubí ekonomické řízení s kreativitou a znalostí gastronomických trendů. Mnoho absolventů nachází uplatnění také jako event manažeři nebo MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) specialisté, kteří plánují a organizují konference, firemní akce, svatby a další společenské události. Pracovat mohou také jako specialisté v obchodním a marketingovém oddělení hotelu, kde se starají o akvizici nových klientů, správu online rezervačních portálů a digitální marketing. Mimo hotelové prostředí se mohou uplatnit v lázeňských a wellness centrech, v kongresových centrech, v luxusních restauracích, v cestovních kancelářích a agenturách jako tvůrci a prodejci zájezdů, nebo v eventových agenturách. Získané znalosti z ekonomiky a podnikání jim navíc otevírají cestu k vlastnímu podnikání, ať už jde o provozování vlastního penzionu, butikového hotelu, restaurace, kavárny nebo cateringové firmy. Díky mezinárodnímu charakteru oboru a jazykové vybavenosti není výjimkou ani úspěšná kariéra v zahraničí v prestižních hotelových řetězcích po celém světě.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů jsou značně variabilní a odvíjejí se od celé řady faktorů. Nástupní plat čerstvého absolventa bez výraznějších předchozích zkušeností na základní provozní pozici, jako je například recepční nebo číšník, se obvykle pohybuje na úrovni průměrné mzdy v daném regionu, někdy i mírně pod ní. S rostoucí praxí, získáváním zkušeností a prokazováním schopností však dochází k poměrně rychlému mzdovému růstu. Přechod na pozice s větší odpovědností, jako je vedoucí směny, supervizor nebo zástupce vedoucího oddělení, s sebou již nese znatelné finanční ohodnocení. Výrazný skok v příjmech nastává při dosažení manažerských pozic, jako je F & B manažer, vedoucí recepce nebo provozní ředitel. Na těchto postech již mzda výrazně přesahuje celostátní průměr a může dosahovat velmi nadstandardních úrovní, obzvláště ve velkých, mezinárodních hotelových řetězcích a v lukrativních turistických destinacích, jako je Praha nebo jiná velká města. Kromě základní mzdy je nutné zohlednit i další složky příjmu. Na provozních pozicích tvoří často nezanedbatelnou část celkového výdělku spropitné, které se může lišit v závislosti na typu a prestiži podniku. K platu se dále často přičítají různé bonusy a prémie vázané na hospodářské výsledky hotelu či oddělení, stejně jako příplatky za práci o víkendech, svátcích a v noci, což je v tomto oboru běžné. Mezi další benefity, které ovlivňují celkovou hodnotu zaměstnání, může patřit příspěvek na stravování či stravování zdarma, příspěvek na uniformu a její čištění, možnost zaměstnaneckého ubytování, slevy na služby hotelu pro rodinné příslušníky a v neposlední řadě možnosti dalšího vzdělávání a profesního růstu, které z dlouhodobého hlediska výrazně zvyšují hodnotu pracovníka na trhu práce.

 

Uchazeči

Tento typ studia je ideální pro osobnosti, které jsou přirozeně extrovertní, komunikativní a rády pracují s lidmi. Úspěšný student a později i profesionál v tomto oboru musí mít pozitivní vztah k poskytování služeb a musí ho těšit, když může přispět ke spokojenosti a příjemným zážitkům druhých. Nezbytnou vlastností je vysoká míra empatie a schopnost vcítit se do potřeb a přání hostů, kteří pocházejí z různých kulturních prostředí. Dále je zapotřebí vynikající organizační talent a schopnost efektivně si plánovat čas a řešit více úkolů současně, často pod časovým tlakem. Odolnost vůči stresu je naprosto klíčová, protože pracovní den v hotelu či restauraci je plný nečekaných situací, které vyžadují rychlé, klidné a profesionální řešení. Uchazeč by měl být flexibilní, a to nejen v myšlení, ale i co se týče pracovní doby, která často zahrnuje směnný provoz, práci o víkendech a svátcích. Zodpovědnost, spolehlivost a smysl pro detail jsou dalšími nepostradatelnými vlastnostmi, protože i malá chyba může ovlivnit celkový dojem hosta. Důležitý je také přirozený zájem o cizí jazyky a kultury, protože komunikace s mezinárodní klientelou je na denním pořádku. Týmový duch je esenciální, neboť úspěch celého podniku závisí na hladké spolupráci všech oddělení, od recepce přes úklid až po kuchyň. Současně je však nutná i schopnost samostatného rozhodování a převzetí iniciativy. V neposlední řadě by měl mít uchazeč estetické cítění, smysl pro pořádek a reprezentativní a pěstěné vystupování, jelikož je neustále vizitkou daného podniku. Pro takové jedince, kteří se nebojí výzev, jsou kreativní, dynamičtí a chtějí aktivně tvořit zážitky pro ostatní, je studijní obor Řízení hotelového provozu ideální volbou a vstupní branou do fascinujícího světa pohostinství.