Charakteristika tohoto komplexního studijního programu spočívá v unikátní kombinaci technických, ekonomických a organizačních znalostí, které jsou nezbytné pro efektivní řízení a fungování dopravních systémů a logistických řetězců. Studium je koncipováno tak, aby studentům poskytlo široký přehled a hluboké porozumění všem aspektům pohybu zboží i osob z bodu A do bodu B, a to nejen z pohledu samotného transportu, ale i z hlediska jeho ekonomické rentability, právního rámce a administrativní náročnosti. Klíčovými pilíři vzdělávání jsou předměty jako ekonomika a účetnictví, které studenty učí kalkulovat náklady, tvořit ceny, sledovat hospodářské výsledky a rozumět finančním tokům v dopravní firmě. Neméně důležitá je logistika a zasílatelství, kde se žáci učí plánovat, implementovat a kontrolovat efektivní tok a skladování zboží, služeb a souvisejících informací od místa vzniku až po místo spotřeby s cílem uspokojit požadavky zákazníků. V rámci výuky se klade velký důraz na praktické dovednosti, a proto jsou součástí i předměty zaměřené na informační technologie v dopravě, kde se studenti seznamují se specializovaným softwarem pro plánování tras, správu vozového parku (fleet management), sledování zásilek a řízení skladových zásob. Důležitou součástí je také dopravní zeměpis, který studentům pomáhá orientovat se v geografických souvislostech, dopravních koridorech a specifikách jednotlivých regionů a států. Právní nauka se zaměřuje na specifickou legislativu, včetně mezinárodních úmluv (např. CMR, AETR), celních předpisů a pracovněprávních vztahů specifických pro tento sektor. Výuka cizích jazyků, především angličtiny a němčiny na profesní úrovni, je naprostou samozřejmostí a klíčovou kompetencí pro uplatnění v mezinárodním prostředí. Absolvent tak nezískává jen teoretické vědomosti, ale především komplexní soubor dovedností zahrnující analytické myšlení, schopnost řešit problémy v reálném čase, organizační zdatnost, komunikační dovednosti a vysokou míru samostatnosti a odpovědnosti, což z něj činí vysoce ceněného odborníka na trhu práce.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi této specializace nacházejí uplatnění v širokém spektru pracovních pozic napříč celým logistickým a dopravním sektorem, což je dáno univerzálností a praktickým zaměřením jejich vzdělání. Jednou z nejčastějších a nejdynamičtějších pozic je dispečer v silniční, železniční, ale i kombinované dopravě, který je mozkem celé operace, plánuje trasy vozidel, komunikuje s řidiči, řeší operativní problémy a zajišťuje maximální vytížení dopravních prostředků. Velmi žádanou rolí je také logistik nebo specialista logistiky, a to jak v dopravních a spedičních firmách, tak přímo ve výrobních podnicích či obchodních řetězcích, kde má na starosti optimalizaci celého dodavatelského řetězce, řízení skladových zásob, plánování distribuce a minimalizaci nákladů. V mezinárodním obchodě se mohou uplatnit jako referenti v zasílatelské firmě (speditér), kteří komplexně organizují přepravu zásilek do zahraničí a ze zahraničí, což zahrnuje výběr vhodného dopravce, zajištění veškeré dokumentace, pojištění a komunikaci se zákazníky i zahraničními partnery. S tím úzce souvisí i pozice pracovníka celní deklarace, který se specializuje na vyřizování celních formalit při dovozu a vývozu zboží mimo Evropskou unii. Zkušenější absolventi často směřují na manažerské pozice, jako je vedoucí dopravy nebo manažer vozového parku, kde jsou zodpovědní za celý tým dispečerů a řidičů, technický stav vozidel, dodržování legislativy a ekonomické výsledky dopravního střediska. Další možností je uplatnění v obchodní sféře jako obchodní zástupce pro dopravní a logistické služby, jehož úkolem je aktivní vyhledávání nových zákazníků a péče o ty stávající. Absolventi se uplatní i v osobní dopravě, například na pozicích v řízení provozu městské hromadné dopravy, v zákaznických centrech železničních či autobusových dopravců nebo při plánování jízdních řádů. Díky svým ekonomickým znalostem a podnikatelskému duchu si mnozí absolventi po získání praxe zakládají vlastní dopravní nebo zasilatelské firmy.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů se výrazně liší v závislosti na konkrétní pozici, regionu, velikosti a zaměření firmy a samozřejmě na úrovni získaných zkušeností a dovedností. Nástupní platy na základních operativních pozicích, jako je například asistent dispečera nebo referent v logistice, se obecně pohybují na solidní průměrné úrovni, která odpovídá absolventům středních škol s maturitou v technicko-ekonomických oborech. S rostoucí praxí a převzetím větší zodpovědnosti však dochází k poměrně rychlému a citelnému mzdovému růstu. Pozice jako samostatný dispečer mezinárodní kamionové dopravy nebo zkušený logistik ve výrobní firmě jsou již ohodnoceny nadprůměrně, neboť vyžadují nejen odborné znalosti, ale také vysokou odolnost vůči stresu a schopnost rychlého a správného rozhodování. Finanční ohodnocení je zde často navíc doplněno o výkonnostní bonusy závislé na efektivitě plánování či úspoře nákladů. Ještě výrazněji lépe jsou na tom specialisté s úzkým zaměřením, například odborníci na celní problematiku nebo specialisté na nebezpečné náklady (ADR), jejichž expertíza je na trhu velmi ceněná. Na vrcholu platové pyramidy se pak nacházejí manažerské role, jako je vedoucí dopravy, logistický manažer nebo vedoucí pobočky mezinárodní spediční firmy. Zde se platy pohybují ve vysoce nadprůměrných hladinách a odrážejí komplexní zodpovědnost za ekonomické výsledky, personální řízení a strategické plánování. Významným faktorem ovlivňujícím výši příjmu je jazyková vybavenost; plynulá znalost angličtiny a zejména němčiny otevírá dveře k lépe placeným pozicím v mezinárodních korporacích, kde mzdy obecně dosahují vyšší úrovně než u menších lokálních dopravců. Svou roli hraje i ochota k flexibilní pracovní době a občasnému cestování.
Uchazeči
Tento typ studijního zaměření je ideální pro jedince, kteří v sobě kombinují několik klíčových vlastností a zájmů. Je vhodný pro lidi s vrozenými organizačními schopnostmi a systematickým myšlením, kteří mají rádi, když věci mají svůj řád, logickou posloupnost a efektivně fungují. Kandidát by měl mít analytický přístup k řešení problémů a neměl by se bát práce s čísly, daty a tabulkami, protože ekonomická stránka věci je zde stejně důležitá jako ta organizační. Naprosto klíčová je vysoká míra odolnosti vůči stresu a schopnost zachovat chladnou hlavu i v krizových situacích, neboť řešení nečekaných událostí, jako jsou dopravní nehody, poruchy vozidel, zpoždění na hranicích nebo náhlé změny v požadavcích zákazníka, je na denním pořádku zejména na operativních pozicích. Nezbytné jsou také vynikající komunikační dovednosti, a to jak v písemné, tak ústní formě, protože absolvent bude neustále v kontaktu s řidiči, zákazníky, dodavateli i úřady, a často bude muset vyjednávat a řešit konfliktní situace. Studium vyžaduje pečlivost, zodpovědnost a smysl pro detail, protože chyba v dopravním dokumentu, plánu trasy nebo celní deklaraci může mít vážné finanční i právní důsledky. Ideální student by měl mít také pozitivní vztah k technice, geografii a cizím jazykům, neboť se bude pohybovat v prostředí moderních technologií, plánovat cesty napříč Evropou a komunikovat se zahraničními partnery. Není to obor pro lidi, kteří hledají stereotypní a klidnou práci od devíti do pěti. Naopak, je určen pro dynamické, flexibilní a proaktivní osobnosti, které baví řešit komplexní logistické hádanky a vidět hmatatelné výsledky své práce v reálném světě. Jedinec, který v sobě snoubí tyto vlastnosti a touží po dynamické kariéře plné výzev, najde v oboru Provoz a ekonomika dopravy ideální startovní čáru pro svou profesní dráhu.