Tento studijní program představuje dynamické propojení tvůrčí činnosti s obchodními a marketingovými principy, kde cílem není jen umění pro umění, ale především efektivní vizuální komunikace směřující ke konkrétnímu cíli, ať už je to prodej produktu, budování značky nebo informování veřejnosti. Studenti se během studia ponoří do širokého spektra klíčových předmětů, které formují jejich budoucí profesní profil. Základ tvoří výtvarná příprava, kde se učí základům kresby, malby a kompozice, aby si osvojili cit pro barvu, tvar a prostor. Na to navazuje hluboké studium počítačové grafiky, kde se stěžejním nástrojem stávají profesionální softwarové balíky jako Adobe Photoshop pro úpravu rastrové grafiky a fotografií, Adobe Illustrator pro vektorovou kresbu a tvorbu logotypů a Adobe InDesign pro DTP sazbu a přípravu tiskovin od letáků po rozsáhlé katalogy. Neméně důležitá je typografie, nauka o písmu, jeho správném použití, čitelnosti a estetické funkci v designu. Studenti se učí nejen vybírat vhodné fonty, ale také s nimi kreativně pracovat. Součástí výuky jsou i základy fotografie a audiovizuální tvorby, kde se seznamují s technikou focení, kompozicí obrazu, střihem videa a postprodukcí, což jim otevírá dveře k tvorbě obsahu pro web a sociální sítě. Důraz je kladen i na digitální technologie, včetně tvorby webových stránek, kde se učí základům HTML a CSS a principům UX/UI designu pro zajištění funkčního a uživatelsky přívětivého webu. Teoretický rámec poskytují předměty jako dějiny výtvarné kultury, které jim dávají kontext a inspiraci, a marketing a reklama, kde se učí o strategiích, cílových skupinách, marketingovém mixu a psychologii prodeje. Nechybí ani ekonomické a právní základy, které jsou nezbytné pro pochopení fungování firem, cenotvorby a ochrany autorských práv. Klíčovou dovedností, která se prolíná celým studiem, je schopnost realizovat projekty od prvotního nápadu a skici, přes komunikaci s fiktivním či reálným klientem, až po finální prezentaci a předání hotového díla, což simuluje reálnou praxi v oboru.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto zaměření disponují mimořádně širokým a flexibilním uplatněním na trhu práce, což je jejich hlavní výhodou v dynamicky se měnícím světě. Mohou nastoupit do kreativních a reklamních agentur, kde se stávají součástí týmu pracujícího na kampaních pro různé klienty. Zde mohou zastávat pozice jako junior grafik, který připravuje vizuály pro tisk i online, DTP operátor zodpovědný za bezchybnou předtiskovou přípravu, nebo se postupně vypracovat na pozici art directora, který má na starosti celkovou vizuální koncepci projektů. Další významnou oblastí jsou marketingová oddělení středních a velkých firem napříč všemi sektory, od automobilového průmyslu přes bankovnictví až po rychloobrátkové zboží. Zde se jako interní grafický designér starají o vizuální identitu společnosti, tvorbu propagačních materiálů, design obalů, správu webových stránek a tvorbu obsahu pro firemní sociální sítě. Mohou se také specializovat na digitální marketing a zastávat pozice jako specialista sociálních médií (social media manager), který plánuje, tvoří a vyhodnocuje obsah pro platformy jako Instagram, Facebook či LinkedIn, nebo jako content creator, který se zaměřuje přímo na produkci videí, fotografií a textů. Své místo najdou také ve vydavatelstvích a redakcích tištěných i online médií, kde se podílejí na grafické úpravě časopisů, knih a webových portálů. Dále mohou pracovat v tiskárnách, produkčních studiích, kulturních institucích jako jsou divadla či galerie, kde zajišťují veškerou propagaci, nebo v eventových agenturách, kde se starají o vizuální stránku akcí. Velmi častou a atraktivní cestou je také kariéra na volné noze, tedy jako freelancer. Díky svému portfoliu dovedností mohou nabízet své služby napřímo různým klientům, od malých živnostníků potřebujících logo a vizitky, až po velké firmy hledající externí kreativní podporu pro své projekty, což jim poskytuje vysokou míru svobody a flexibility.
Platy či mzdy
Platové podmínky absolventů se značně liší a jsou ovlivněny celou řadou klíčových faktorů, nelze je tedy paušalizovat. Nástupní mzdy čerstvých absolventů bez výraznější praxe bývají obvykle na startovní úrovni, srovnatelné s jinými obory vyžadujícími středoškolské vzdělání, avšak s výrazným potenciálem pro rychlý růst. Zásadním prvkem, který od začátku ovlivňuje finanční ohodnocení, je kvalita a rozsah portfolia, které student během studia a případných praxí vybuduje. Působivé portfolio s reálnými či fiktivními projekty může již na začátku kariéry zajistit lepší vyjednávací pozici a zajímavější nabídky. S přibývajícími zkušenostmi a praxí mzda progresivně roste a u zkušených specialistů s prokazatelnými výsledky může dosahovat výrazně nadprůměrného ohodnocení v rámci celého trhu práce. Velkou roli hraje také lokalita. Mzdové podmínky v Praze a dalších velkých městech, kde sídlí největší agentury a korporace, jsou zpravidla citelně vyšší než v menších městech a regionech, což ovšem kopíruje i vyšší životní náklady. Dalším faktorem je specializace. Expert na žádanou oblast, například na UX/UI design, 3D grafiku nebo tvorbu video obsahu, si může říci o vyšší odměnu než grafik se všeobecným zaměřením. Finanční situace se také liší podle typu pracovního poměru. Zaměstnanec v agentuře či firmě má pravidelný a stabilní příjem, zatímco úspěšný freelancer má potenciál dosáhnout na podstatně vyšší příjmy, které jsou však nepravidelné a závislé na jeho schopnosti získávat zakázky a efektivně řídit své podnikání.
Uchazeči
Tento typ studia je jako stvořený pro jedince, kteří v sobě snoubí dvě zdánlivě protichůdné polohy: jsou to kreativní duše s bohatou fantazií a silným vizuálním a estetickým cítěním, ale zároveň mají smysl pro řád, logiku a dokáží své nápady dotáhnout do funkčního a smysluplného konce. Je vhodný pro lidi, kteří nejen rádi kreslí, fotí nebo tvoří, ale také přemýšlí o tom, proč a pro koho to dělají. Ideální kandidát je komunikativní, protože velká část práce spočívá v diskuzi s klienty a kolegy, v prezentování svých návrhů a v obhajobě svých kreativních rozhodnutí. Musí být schopen pracovat v týmu, ale zároveň být dostatečně samostatný a zodpovědný, aby dokázal řídit své vlastní projekty a dodržovat termíny, které jsou v tomto odvětví naprosto klíčové. Důležitá je také vysoká míra pečlivosti a smysl pro detail, protože i malá chyba v sazbě nebo v barvě může znehodnotit celou práci. Vzhledem k neustálému vývoji technologií a softwaru je naprosto nezbytná ochota a chuť se neustále vzdělávat, sledovat nové trendy a učit se pracovat s novými nástroji. Člověk, který se pro tuto dráhu rozhodne, by měl být flexibilní, odolný vůči stresu a konstruktivní kritice a měl by mít i jistého podnikavého ducha, zejména pokud uvažuje o dráze na volné noze. Pro takové všestranné, nápadité a zároveň systematické jedince je obor Propagace ideální volbou, která jim otevře dveře do světa, kde se jejich talent může proměnit v úspěšnou a naplňující kariéru.