Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Předškolní a mimoškolní pedagogika – 7531N03

Charakteristika tohoto studijního zaměření spočívá v komplexní přípravě budoucích odborníků pro výchovně-vzdělávací práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku, a to jak v rámci institucionálního vzdělávání, tak v oblasti volnočasových aktivit. Studium je koncipováno jako vyvážená kombinace teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou nezbytné pro podporu všestranného a harmonického rozvoje dětské osobnosti. Klíčovými teoretickými pilíři jsou předměty jako pedagogika, která studenty seznamuje se základními principy výchovy a vzdělávání, historickým vývojem oboru a různými pedagogickými směry, a psychologie, jež se soustředí na vývojovou psychologii dítěte od narození až po dospívání, na psychologii učení, motivace a sociálních vztahů v dětské skupině. Studenti se učí rozumět specifickým potřebám dětí v různých věkových obdobích, identifikovat jejich individuální potenciál i případné obtíže. Značný důraz je kladen na didaktiku jednotlivých výchovných složek. V rámci hudební výchovy se studenti učí nejen teorii hudby a zpěvu, ale především praktické hře na doprovodné nástroje, jako je klavír či kytara, a osvojují si repertoár dětských písní, říkadel a pohybových her s hudbou. Výtvarná výchova rozvíjí jejich vlastní kreativitu a seznamuje je s širokou škálou výtvarných technik vhodných pro práci s dětmi, od kresby a malby přes modelování až po netradiční techniky s různými materiály. Tělesná výchova je zaměřena na metodiku a didaktiku pohybových her, cvičení podporujících správné držení těla a rozvoj hrubé i jemné motoriky, a to s ohledem na bezpečnost a věkové zvláštnosti dětí. Dramatická výchova poskytuje nástroje pro rozvoj komunikačních dovedností, fantazie a sociální interakce prostřednictvím improvizace, práce s loutkou a dramatizace příběhů. Neopomenutelnou součástí je i literární a jazyková výchova, která se věnuje práci s dětskou knihou, storytellingu a metodám rozvoje řeči a slovní zásoby. Nedílnou a zcela zásadní součástí studia je rozsáhlá pedagogická praxe, která probíhá průběžně po celou dobu studia v reálném prostředí mateřských škol, školních družin, školních klubů, středisek volného času a dalších zařízení pracujících s dětmi. Právě zde si studenti ověřují teoretické poznatky v praxi, učí se plánovat a realizovat výchovně-vzdělávací činnosti, komunikovat s dětmi, rodiči i kolegy a řešit konkrétní pedagogické situace pod supervizí zkušených profesionálů. Absolvent tak získává nejen teoretický přehled, ale především soubor praktických kompetencí, které mu umožňují okamžitý a kvalifikovaný vstup do profesního života.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto studijního zaměření nacházejí široké a pestré možnosti uplatnění na trhu práce, a to především ve veřejném, ale i v soukromém a neziskovém sektoru. Primární a nejčastější pracovní pozicí je učitel nebo učitelka v mateřské škole, kde zodpovídají za komplexní výchovně-vzdělávací proces celé třídy dětí, připravují denní program v souladu se školním vzdělávacím programem a individuálními potřebami dětí, vedou pedagogickou dokumentaci a aktivně komunikují s rodiči. Další významnou oblastí uplatnění je pozice vychovatele nebo vychovatelky ve školní družině či školním klubu, kde pracují s dětmi mladšího školního věku po skončení vyučování. Zde se zaměřují na odpočinkové, rekreační a zájmové činnosti, pomáhají dětem s přípravou na vyučování a vytvářejí bezpečné a podnětné prostředí pro smysluplné trávení volného času. Velmi žádanou pozicí je také asistent pedagoga, a to jak v běžných mateřských a základních školách, tak ve školách speciálních. Asistent pedagoga poskytuje individuální podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, pomáhá jim při začleňování do kolektivu, při překonávání bariér v učení a spolupracuje s učitelem na tvorbě a realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Mimo klasický školský systém se absolventi mohou uplatnit jako pečující osoba (chůva) v dětské skupině, což je forma péče o děti předškolního věku v menším kolektivu, často s flexibilnějším režimem. Dále mohou působit jako pedagogové volného času ve střediscích volného času (např. domech dětí a mládeže), kde vedou zájmové kroužky zaměřené na sportovní, umělecké, technické či přírodovědné aktivity. Uplatnění nacházejí i v neziskovém sektoru, například v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, v mateřských a rodinných centrech nebo jako vedoucí a organizátoři na letních táborech, školách v přírodě a dalších zotavovacích akcích. Soukromý sektor nabízí pozice v soukromých mateřských školách a jeslích, které mohou mít specifické zaměření (např. jazykové, lesní, Montessori), v dětských koutcích obchodních center, v hlídacích agenturách nebo jako soukromé chůvy v rodinách. Díky své všestranné přípravě jsou schopni vést a organizovat akce pro děti, jako jsou dětské dny, karnevaly či narozeninové oslavy.

 

Platy či mzdy

Mzdové či platové podmínky absolventů se liší v závislosti na několika klíčových faktorech. V případě zaměstnání ve veřejném sektoru, tedy v mateřských školách, školních družinách a dalších školských zařízeních zřizovaných státem, krajem či obcí, je odměňování striktně vázáno na platové tabulky pro pedagogické pracovníky. Plat je zde determinován dosaženým stupněm vzdělání a délkou započitatelné praxe. Nástupní plat absolventa střední školy je tedy na základní úrovni dané tabulkou a postupně se s přibývajícími lety praxe zvyšuje. Dalšího navýšení lze dosáhnout získáním vyššího vzdělání, například na vysoké škole pedagogického zaměření. V soukromém sektoru, tedy v soukromých školkách, dětských skupinách či agenturách, je situace odlišná a více variabilní. Mzda zde není regulována tabulkami, ale je předmětem dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Může být jak nižší, tak i výrazně vyšší než ve veřejném sektoru. Záleží na finančních možnostech a prestiži daného zařízení, na regionu, poptávce po těchto službách a samozřejmě na schopnostech a zkušenostech samotného uchazeče. V některých exkluzivních soukromých zařízeních, zejména ve velkých městech, mohou být mzdové podmínky nadprůměrné. U pozic jako asistent pedagoga bývá finanční ohodnocení obecně nižší než u plně kvalifikovaného učitele, což odráží odlišnou míru zodpovědnosti a náročnosti práce. Práce v neziskovém sektoru nebo v oblasti volnočasových aktivit bývá z hlediska odměňování často skromnější a závisí na dotačních titulech a grantech dané organizace. Obecně platí, že tato profese není primárně volena pro vidinu vysokých finančních zisků, ale spíše z vnitřní motivace a touhy pracovat s dětmi, přičemž nabízí stabilní zaměstnání a pocit společenské užitečnosti.

 

Uchazeči

Tento typ studijního oboru je vhodný pro jedince s vyhraněnou osobnostní charakteristikou, pro které je práce s dětmi nejen profesí, ale především posláním. Ideální uchazeč by měl mít především hluboce zakořeněný, přirozený a pozitivní vztah k dětem, měl by z nich mít radost a projevovat upřímný zájem o jejich svět. Naprosto klíčovými vlastnostmi jsou trpělivost a empatie, tedy schopnost vcítit se do dětského prožívání, porozumět jejich emocím a potřebám, a to i v situacích, kdy jsou děti unavené, rozmrzelé nebo se chovají způsobem, který je pro dospělého náročný. Nezbytná je vysoká míra kreativity, fantazie a hravosti, protože velká část práce spočívá ve vymýšlení a realizaci podnětných her a činností, které děti zaujmou a zároveň je budou rozvíjet. S tím souvisí i potřeba vynikajících komunikačních dovedností, a to na dvou úrovních: schopnost jasně, srozumitelně a přiměřeně věku komunikovat s dětmi, ale zároveň profesionálně a partnersky jednat s jejich rodiči a kolegy. Uchazeč by měl být zodpovědnou, spolehlivou a důslednou osobností, která si je plně vědoma obrovské zodpovědnosti za bezpečí, zdraví a správný vývoj svěřených dětí. Organizační schopnosti jsou rovněž velmi důležité pro plánování denního režimu, přípravu aktivit i vedení potřebné dokumentace. Člověk, který se pro tento obor rozhodne, by měl být aktivní, energický a psychicky odolný, aby dokázal udržet krok s dětským temperamentem a zvládal každodenní psychickou i fyzickou zátěž. Měl by být otevřený celoživotnímu vzdělávání a ochotný neustále se rozvíjet a učit novým metodám a postupům. Není to obor pro lidi, kteří hledají klidnou a rutinní práci, ale pro ty, kteří chtějí aktivně tvořit, inspirovat a být u samotného počátku formování nové generace. Pro takto založeného člověka je středoškolský obor Předškolní a mimoškolní pedagogika ideální volbou a skvělým základem pro naplňující profesní dráhu.