Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Podnikání malých a středních firem – 6341N32

Tento typ studia je koncipován jako specializovaná nástavbová forma vzdělávání, která navazuje na předchozí odbornou přípravu a jejímž primárním cílem je poskytnout absolventům s výučním listem komplexní sadu znalostí a dovedností nezbytných pro úspěšné založení, řízení a rozvoj vlastního podniku nebo pro kvalifikovaný výkon manažerských a administrativních funkcí v již existujících firmách. Důraz je kladen na silné praktické zaměření, kde se teoretické poznatky okamžitě aplikují na řešení konkrétních modelových i reálných situací z podnikatelského prostředí. Stěžejními pilíři výuky jsou předměty pokrývající celou šíři firemních procesů. V ekonomice se studenti učí chápat základní tržní mechanismy, principy nabídky a poptávky, inflaci a roli státu v hospodářství, což jim dává makroekonomický rámec pro jejich budoucí rozhodování. Klíčové je účetnictví, které není vyučováno jen jako mechanický proces evidence, ale jako nástroj pro pochopení finančního zdraví firmy; studenti se učí vést podvojné účetnictví, sestavovat účetní závěrku, rozumět daním a daňové evidenci a interpretovat finanční výkazy pro strategické plánování. Neméně důležitá je právní příprava, která se soustředí na obchodní právo, živnostenský zákon, občanský zákoník a základy pracovního práva, aby absolventi dokázali legálně založit firmu, správně formulovat smlouvy a orientovali se v právech a povinnostech zaměstnavatele. Blok marketingu a managementu rozvíjí schopnosti analyzovat trh, identifikovat cílové skupiny, tvořit marketingové strategie, cenotvorbu a efektivně využívat nástroje online i offline propagace. V managementu se učí principům vedení lidí, motivace, organizačním strukturám a projektovému řízení. Podniková administrativa a korespondence pak zajišťují, že absolvent bude schopen vést firemní agendu, komunikovat s úřady a obchodními partnery na profesionální úrovni. Nedílnou součástí je i rozvoj digitálních kompetencí, práce s kancelářským softwarem, specializovanými účetními a fakturačními programy a platformami pro e-commerce. Výuka cizího jazyka, obvykle angličtiny nebo němčiny, je zaměřena na obchodní terminologii a reálnou komunikaci. Vrcholem studia je často vypracování a obhajoba vlastního, komplexního podnikatelského záměru, který syntetizuje všechny nabyté vědomosti a prokazuje připravenost studenta vstoupit do světa byznysu. Absolvent tak nezískává pouze maturitní vysvědčení, ale především ucelený soubor prakticky použitelných kompetencí, které z něj činí flexibilního a cenného hráče na trhu práce.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto studijního programu mají mimořádně široké a flexibilní možnosti uplatnění, které sahají od založení vlastního podnikatelského projektu až po specializované pozice v soukromém i veřejném sektoru. Primární a nejčastější cestou je realizace vlastního snu o nezávislosti prostřednictvím založení malé firmy nebo živnosti. Může se jednat například o provozování e-shopu s unikátním zbožím, založení řemeslné dílny, která zhodnocuje jejich původní vyučení (např. truhlář si otevře zakázkovou výrobu nábytku), otevření kavárny, bistra, poskytování specializovaných služeb v oblasti IT, poradenství, marketingu nebo vedení malého penzionu. Díky komplexní přípravě jsou schopni samostatně zvládnout celý proces od prvotního nápadu, přes vytvoření podnikatelského plánu, zajištění financování, jednání s úřady až po samotný provoz a marketing. Pokud se nerozhodnou pro vlastní podnikání, jsou vysoce žádanými zaměstnanci především v malých a středních podnicích, kde je často vyžadována schopnost zastat více rolí a mít přehled o celkovém fungování firmy. Typickými pozicemi jsou například asistent jednatele nebo ředitele, kde se starají o kompletní administrativní a organizační podporu vedení. Dále se uplatní jako obchodní referenti nebo zástupci, kteří aktivně vyhledávají nové klienty a pečují o ty stávající. V oblasti marketingu mohou pracovat jako marketingoví specialisté, správci sociálních sítí nebo koordinátoři e-commerce. Díky znalostem účetnictví a administrativy mohou zastávat pozice fakturantů, mzdových účetních v menším rozsahu nebo ekonomů malého podniku. Časté je také uplatnění na pozici provozního manažera, kde zodpovídají za hladký chod konkrétní pobočky, prodejny nebo menšího výrobního provozu. Jejich dovednosti jsou cenné i ve velkých korporacích, například na juniorských pozicích v obchodních, marketingových nebo administrativních odděleních. Své místo nacházejí i ve státní správě a samosprávě, například jako referenti na živnostenských úřadech, úřadech práce nebo v odděleních pro podporu podnikání a regionálního rozvoje. V neposlední řadě se mohou uplatnit v neziskovém sektoru jako projektoví manažeři nebo fundraiseři, kde zúročí své znalosti projektového řízení a ekonomiky.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů jsou značně variabilní a odvíjejí se od zvolené kariérní dráhy, regionu, velikosti zaměstnavatele a především od individuální iniciativy a schopností. V případě vlastního podnikání je finanční ohodnocení přímo úměrné úspěchu firmy a neexistuje zde horní hranice; zpočátku může být příjem nestabilní a nižší než v zaměstnání, ale s rostoucí firmou má potenciál mnohonásobně převýšit standardní mzdy. U zaměstnaneckých pozic jsou nástupní platy obvykle na solidní, konkurenceschopné úrovni, která odpovídá pozicím vyžadujícím maturitní vzdělání a sadu specifických odborných dovedností. Ve velkých městech a v mezinárodních firmách bývá ohodnocení přirozeně vyšší než v menších městech a lokálních podnicích. Mzdový růst je však velmi dynamický. Na pozicích, jako je obchodní zástupce nebo marketingový specialista, je mzda často tvořena fixní a pohyblivou složkou závislou na výkonu a plnění cílů, což umožňuje ambiciózním jedincům dosáhnout na nadprůměrné příjmy. V administrativních a účetních rolích je růst platu spíše postupný a spojený s nabýváním praxe a přebíráním větší odpovědnosti. Obecně platí, že absolventi s dobrou znalostí cizího jazyka, pokročilými digitálními dovednostmi a proaktivním přístupem mají výrazně lepší vyjednávací pozici a rychlejší platový postup. Jejich největší devizou není jen počáteční mzda, ale obrovský potenciál pro budoucí kariérní i finanční růst, ať už skrze povýšení v rámci firmy, přechodem na lépe placenou pozici u jiného zaměstnavatele, nebo právě rozjetím vlastního, úspěšného byznysu.

 

Uchazeči

Tento typ vzdělání je ideální pro osobnosti, které jsou přirozeně aktivní, samostatné a mají v sobě touhu tvořit a něco budovat. Je určen pro jedince, kteří se nespokojí s pasivním plněním zadaných úkolů, ale chtějí rozumět souvislostem, přicházet s vlastními nápady a přebírat za ně zodpovědnost. Vhodný kandidát by měl být komunikativní, s dobrými organizačními schopnostmi a neměl by se bát určité míry kalkulovaného rizika, které je s podnikáním neodmyslitelně spjato. Měl by mít logické a analytické myšlení, aby dokázal vyhodnocovat data a činit na jejich základě správná rozhodnutí. Důležitý je také zájem o aktuální dění v ekonomice a společnosti, protože podnikatelské prostředí se neustále mění a vyžaduje schopnost rychlé adaptace. Je to studium pro lidi s „tahem na branku“, kteří jsou proaktivní, a nečekají, až jim příležitosti spadnou do klína, ale aktivně je vyhledávají. Nemusí být nutně rozeným lídrem, ale měl by mít ochotu na svých vůdčích a manažerských dovednostech pracovat. Otevřenost k celoživotnímu vzdělávání je klíčová, neboť legislativa, technologie i marketingové trendy se neustále vyvíjejí. Není to obor pro ty, kteří hledají stereotypní práci s jasně vymezenými úkoly od devíti do pěti; naopak, osloví ty, kteří touží po dynamice, flexibilitě a možnosti přímo ovlivňovat výsledky své práce. Zkrátka, pokud je člověk kreativní, zodpovědný, nebojí se výzev a vidí v problémech spíše příležitosti, pak je takový jedinec ideálním kandidátem pro nástavbové studium oboru Podnikání malých a středních firem.