Tento studijní program je koncipován jako komplexní a dynamická příprava pro budoucí působení v komerční sféře, ať už v roli zaměstnance, nebo samostatného živnostníka. Cílem je vybavit studenty nejen teoretickými znalostmi, ale především praktickými dovednostmi, které jsou na trhu práce vysoce ceněny. Klíčové předměty zahrnují ekonomiku, která studentům poskytuje pevný základ pro pochopení tržních mechanismů, principů nabídky a poptávky, fungování národního hospodářství a mezinárodních ekonomických vztahů. Na ni navazuje účetnictví, kde se studenti učí nejen vést podvojné účetnictví a daňovou evidenci, ale také interpretovat finanční výkazy, analyzovat hospodářský výsledek firmy a porozumět cash flow. Neméně důležitá je oblast práva, zaměřená především na obchodní, občanské a živnostenské právo, aby absolventi znali svá práva i povinnosti, uměli se orientovat v legislativním prostředí, rozuměli smluvním vztahům a věděli, jak legálně založit a provozovat firmu. Stěžejní součástí výuky je marketing a management. Studenti se učí, jak provádět průzkum trhu, identifikovat cílové skupiny, tvořit marketingové strategie, pracovat s marketingovým mixem (produkt, cena, distribuce, propagace) a budovat značku. V rámci managementu si osvojují principy plánování, organizování, vedení lidí a kontroly, což jsou dovednosti nezbytné pro řízení jakéhokoli týmu či projektu. Důraz je kladen na rozvoj komunikačních a prezentačních dovedností, často prostřednictvím praktických cvičení, případových studií a projektů, jako je například zakládání a provozování fiktivních firem, kde si studenti mohou v bezpečném prostředí vyzkoušet všechny aspekty řízení podniku od nákupu po prodej a marketing. Nedílnou součástí je také výuka cizích jazyků s odborným zaměřením na obchodní korespondenci a terminologii, a rovněž pokročilá práce s informačními a komunikačními technologiemi, včetně kancelářských balíků, základů grafiky a využití sociálních sítí pro firemní účely. Cílem je vychovat flexibilního a adaptabilního jedince s vysokou finanční gramotností, schopného kriticky myslet, řešit problémy a efektivně pracovat v týmu i samostatně.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi nacházejí uplatnění v mimořádně širokém spektru odvětví a na rozmanitých pracovních pozicích, což je jednou z hlavních výhod této kvalifikace. Díky univerzálnímu základu mohou působit prakticky v jakékoliv firmě, od malých rodinných podniků až po velké nadnárodní korporace. Mezi typické vstupní pozice patří například administrativní referent, asistent jednatele nebo manažera, kde zúročí své organizační schopnosti a znalost kancelářského softwaru. V obchodních odděleních se mohou uplatnit jako obchodní zástupci, referenti prodeje nebo pracovníci zákaznického servisu, kde využijí své komunikační dovednosti a znalosti marketingových principů. Marketingová oddělení jim nabízejí pozice jako marketingový asistent, specialista sociálních sítí nebo junior brand manažer, kde mohou aplikovat svou kreativitu a analytické myšlení při tvorbě kampaní. Ve finančních a účetních odděleních mohou pracovat jako fakturanti, asistenti účetní nebo junior kontroloři. Stejně tak je pro ně otevřen sektor lidských zdrojů na pozicích HR asistenta nebo náborového pracovníka. Druhou, neméně významnou cestou, je zahájení vlastní podnikatelské činnosti. Absolventi jsou dobře připraveni na založení živnosti a provozování malého či středního podniku. Může jít například o založení vlastního e-shopu, provozování kamenné prodejny, poskytování specializovaných služeb (např. marketingové poradenství, vedení účetnictví pro malé živnostníky), otevření kavárny nebo bistra, případně práce na volné noze jako projektový koordinátor či virtuální asistent. Příkladem může být absolvent, který si otevře malou regionální pražírnu kávy a díky znalostem marketingu a distribuce úspěšně prodává své produkty online i lokálním kavárnám. Jiný absolvent může začít jako realitní makléř, kde využije své obchodní dovednosti a znalosti právních aspektů smluv. Další možností je práce v bankovnictví či pojišťovnictví na pozicích klientských poradců nebo specialistů na úvěrové produkty.
Platy či mzdy
Platové ohodnocení absolventů je velmi rozmanité a závisí na celé řadě faktorů, jako je konkrétní region, velikost a obor zaměstnavatele, specifická pracovní pozice a samozřejmě individuální schopnosti, praxe a další kvalifikace, například jazykové vybavení. Nástupní mzdy se obvykle pohybují v solidním průměru v rámci daného regionu, přičemž ve velkých městech a v mezinárodních firmách bývají logicky vyšší než v menších městech a lokálních podnicích. Absolventi začínající na administrativních nebo asistentských pozicích mohou očekávat standardní nástupní plat s potenciálem postupného růstu v závislosti na získaných zkušenostech a převzaté odpovědnosti. Naopak pozice v obchodních odděleních, jako je obchodní zástupce, často nabízejí kromě fixního základu i motivující pohyblivou složku mzdy ve formě provizí z prodeje, což schopným a výkonným jedincům umožňuje dosáhnout výrazně nadprůměrných příjmů již v relativně krátké době po nástupu do praxe. Podobný potenciál mají i specializované pozice v marketingu či financích, kde se mzda odvíjí od prokazatelných výsledků a přínosu pro firmu. Zásadní rozdíl nastává u absolventů, kteří se rozhodnou pro vlastní podnikání. Zde je finanční ohodnocení přímo vázáno na úspěšnost jejich podnikatelského záměru. V počátcích může být příjem nestabilní a často nižší než v zaměstnaneckém poměru, protože veškeré zisky jsou reinvestovány do rozvoje firmy. S sebou to nese vyšší míru rizika, avšak v případě úspěchu je potenciál zisku prakticky neomezený a může mnohonásobně převýšit i ty nejvyšší manažerské platy v zaměstnaneckém poměru. Obecně platí, že absolventi s proaktivním přístupem, ochotou dále se vzdělávat a dobrou jazykovou výbavou mají vynikající vyhlídky na rychlý kariérní i platový růst.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří jsou přirozeně zvídaví, komunikativní a mají v sobě zdravou dávku ambicí a proaktivity. Je vhodný pro studenty, kteří se nespokojí s pasivním přijímáním informací, ale chtějí rozumět souvislostem, zajímají se o dění ve světě ekonomiky a byznysu a baví je hledat nová řešení a příležitosti. Ideální kandidát by měl mít dobré organizační schopnosti, být schopen systematicky plánovat a dotahovat věci do konce. Důležitá je také samostatnost a zodpovědnost, protože mnoho úkolů a projektů vyžaduje vlastní iniciativu. Zároveň by měl být týmovým hráčem, ochotným spolupracovat, naslouchat ostatním a konstruktivně diskutovat. Kreativita a schopnost přemýšlet „out of the box“ je velkým plusem, zejména v oblastech marketingu a vývoje nových produktů či služeb. Student by se neměl bát čísel, protože práce s daty, analýza financí a kalkulace jsou nedílnou součástí oboru, ale nemusí být nutně matematickým géniem. Klíčová je spíše logická úvaha a pečlivost. Odolnost vůči stresu a schopnost zvládat náročné situace je další cennou vlastností, jelikož svět obchodu je dynamický a často nepředvídatelný. Je to studium pro ty, kteří se nebojí převzít zodpovědnost za svá rozhodnutí, mají chuť tvořit hodnoty a vidí se v budoucnu buď jako klíčová součást úspěšné firmy, nebo jako její zakladatel. Zkrátka, všechny tyto vlastnosti a předpoklady činí z uchazeče ideálního kandidáta pro středoškolský obor Podnikání.