Jedná se o čtyřleté maturitní studium gymnaziálního typu, které poskytuje široký všeobecný přehled s hlubokým zaměřením na humanitní a společenskovědní disciplíny. Cílem není přímá profesní kvalifikace pro konkrétní povolání, ale především důkladná a komplexní příprava na vysokoškolské studium v pedagogických, psychologických, sociálních a uměleckých oborech. Student se během studia setká s klíčovými předměty, které formují jeho budoucí profesní směřování. Mezi ty stěžejní patří psychologie, která zkoumá lidské chování, prožívání a mentální procesy, a pedagogika, zabývající se principy a metodami výchovy a vzdělávání. Tyto dva pilíře jsou doplněny sociologií, která studentům poskytuje vhled do struktury a fungování společnosti a sociálních vztahů. Důležitou součástí je také český jazyk a literatura s rozšířenou výukou zaměřenou na dětskou literaturu, komunikační dovednosti a rétoriku. Samozřejmostí je studium dvou cizích jazyků, které otevírá dveře k mezinárodním zkušenostem a širšímu uplatnění. Unikátní složkou tohoto vzdělávacího programu jsou výchovy s didaktikou. Studenti se tak prakticky i teoreticky seznamují s hudební, výtvarnou, dramatickou a tělesnou výchovou, přičemž se neučí pouze danou činnost provádět, ale hlavně ji metodicky správně vést, přizpůsobovat různým věkovým skupinám a rozvíjet tak u ostatních jejich potenciál. Vedle teoretických znalostí je kladen obrovský důraz na rozvoj měkkých dovedností. Absolvent je vybaven vynikajícími komunikačními a prezentačními schopnostmi, umí naslouchat a vcítit se do druhých, je schopen efektivně pracovat v týmu, organizovat akce a řešit konfliktní situace. Rozvíjí se také jeho kreativita, flexibilita a schopnost kritického myšlení. Součástí studia bývá i odborná praxe ve školských a sociálních zařízeních, jako jsou mateřské školy, školní družiny, domy dětí a mládeže nebo zařízení pro osoby se speciálními potřebami, což studentům umožňuje konfrontovat teoretické poznatky s reálným prostředím a získat neocenitelné zkušenosti. Studium tak představuje ideální mezistupeň mezi základní školou a univerzitou pro ty, kteří cítí, že jejich posláním je práce s lidmi, ať už v roli vzdělavatele, vychovatele, sociálního pracovníka či terapeuta.
Uplatnění absolventů oboru
Přestože je tento studijní směr koncipován primárně jako příprava k dalšímu studiu, jeho absolventi nacházejí uplatnění i bezprostředně po složení maturitní zkoušky, a to zejména na pozicích, kde jsou klíčové sociální a komunikační kompetence. Nejčastější pracovní pozicí je asistent pedagoga v mateřských, základních i středních školách, kde pomáhá učiteli se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, podporuje inkluzivní prostředí ve třídě a individuálně pracuje s dětmi. Další významnou možností je pozice vychovatele ve školní družině nebo školním klubu, kde absolvent plánuje a realizuje volnočasové a zájmové aktivity pro děti po skončení vyučování. Uplatnění lze nalézt také v centrech volného času a domech dětí a mládeže jako pedagog volného času, kde vede různé zájmové kroužky, organizuje tábory, workshopy a další akce pro děti a mládež. Díky rozvinuté empatii a trpělivosti se může stát také osobním asistentem pro osoby se zdravotním postižením nebo seniory, kde poskytuje podporu při zvládání běžných denních činností a pomáhá jim se sociálním začleněním. Mimo školský a sociální sektor jsou dovednosti absolventů cenné například v neziskových organizacích zaměřených na vzdělávání, komunitní rozvoj nebo práci s minoritami. Mohou se podílet na realizaci projektů, organizaci osvětových kampaní nebo přímé práci s klienty. Hlavní devizou je však perfektní připravenost pro studium na vysokých školách, které otevírá dveře k široké škále kvalifikovaných profesí. Absolventi nejčastěji pokračují na pedagogických fakultách se zaměřením na učitelství pro mateřské školy, první či druhý stupeň základních škol, nebo na učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy. Dalšími častými volbami jsou obory jako speciální pedagogika, sociální pedagogika, andragogika (vzdělávání dospělých) nebo sociální práce na filozofických či sociálně-vědních fakultách. Velmi populární je také studium psychologie, které umožňuje budoucí kariéru klinického psychologa, poradenského psychologa nebo specialisty na lidské zdroje. Možnosti uplatnění po absolvování vysoké školy jsou tedy téměř neomezené a zahrnují pozice jako učitel, speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník, logoped, metodik prevence, kurátor pro mládež, personalista či lektor dalšího vzdělávání.
Platy či mzdy
Platové či mzdové podmínky absolventů se výrazně liší v závislosti na tom, zda nastoupí do praxe ihned po maturitě, nebo zda pokračují v dalším studiu. V případě přímého vstupu na trh práce na pozice jako asistent pedagoga nebo vychovatel ve veřejném sektoru je finanční ohodnocení obvykle určováno platovými tabulkami a zařazením do příslušné platové třídy. Nástupní ohodnocení se tak pohybuje spíše na nižší až průměrné úrovni příjmového spektra, srovnatelně s jinými pozicemi ve státní a veřejné správě vyžadujícími středoškolské vzdělání. Výhodou je stabilita zaměstnání a pravidelný, byť pozvolný, růst platu na základě odpracovaných let. Podobné podmínky lze očekávat i v neziskovém sektoru, kde jsou mzdy často závislé na grantových a dotačních schématech a málokdy dosahují nadprůměrných hodnot. Zásadní zlom v příjmovém potenciálu nastává po absolvování vysoké školy a získání plnohodnotné kvalifikace pro regulované povolání. Kvalifikovaný učitel na základní či střední škole, speciální pedagog nebo sociální pracovník ve veřejné sféře již dosahuje na průměrné a s přibývající praxí i nadprůměrné platy v rámci národního hospodářství. Nejvyššího finančního ohodnocení dosahují absolventi, kteří své vzdělání zúročí v soukromém sektoru nebo se vydají cestou soukromé praxe. Například kliničtí psychologové s vlastní praxí, specialisté na firemní vzdělávání a rozvoj (HR), dětští psychologové nebo uznávaní lektoři a koučové mohou dosáhnout výrazně nadprůměrných příjmů. Platí zde tedy přímá úměra, že s vyšším stupněm vzdělání, specializací a nabytou praxí se finanční ohodnocení absolventa tohoto typu studia skokově zvyšuje a otevírá mu cestu k ekonomicky velmi zajímavým profesím.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální volbou pro jedince s vyvinutými sociálními a empatickými schopnostmi, kteří mají přirozený zájem o lidi, jejich vnitřní svět, vývoj a chování. Je vhodný pro mladé lidi, kteří jsou komunikativní, trpěliví a mají touhu pomáhat, vést a inspirovat druhé. Budoucí student by měl být kreativní a nápaditý, neměl by se bát vystupovat před ostatními a měl by mít dobré organizační schopnosti. Důležitá je také vysoká míra zodpovědnosti, spolehlivosti a psychické odolnosti, protože práce s lidmi, zejména s dětmi nebo klienty v obtížných životních situacích, může být náročná. Není to obor pro ty, kteří preferují práci s daty, stroji nebo v tichu kanceláře bez nutnosti intenzivní mezilidské interakce. Naopak, je to skvělá příležitost pro extroverty i přemýšlivé introverty, kteří dokáží dobře naslouchat a navazovat hluboké a autentické vztahy. Uchazeč by měl být připraven na to, že se jedná o běh na delší trať a že nejlepší uplatnění a finanční ohodnocení často přichází až po dalším, vysokoškolském studiu. Musí mít vnitřní motivaci, která není primárně založena na vidině rychlého a vysokého zisku, ale spíše na smysluplnosti a naplnění, které pomáhající profese přinášejí. Jednoduše řečeno, je to cesta pro budoucí profesionály v pomáhajících profesích, pro které je studijní obor Pedagogické lyceum ideálním odrazovým můstkem.