Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Obchodně-podnikatelská činnost – 6641N01

Tento studijní směr je komplexně zaměřen na přípravu studentů pro široké spektrum aktivit v komerční sféře, ať už v roli zaměstnance nebo budoucího podnikatele. Základním stavebním kamenem vzdělávání je ekonomika, která poskytuje celkový přehled o fungování trhu, principech nabídky a poptávky, roli státu v hospodářství a mezinárodních ekonomických vztazích. Na ni úzce navazuje účetnictví, kde se studenti učí nejen teoretickým základům podvojného účetnictví a daňové evidence, ale především praktickému zpracování účetních dokladů, vedení účetních knih, sestavování účetních závěrek a výpočtu daní, což je klíčová dovednost pro jakoukoliv firmu. Velký důraz je kladen na marketing a management, kde se studenti seznamují s nástroji marketingového mixu, průzkumem trhu, budováním značky a strategiemi komunikace se zákazníkem. V rámci managementu se učí plánovat, organizovat, vést a kontrolovat firemní procesy i lidské zdroje. Neopomenutelnou součástí je také právo, které se soustředí na obchodní právo, občanský zákoník, pracovní právo a základy živnostenského zákona, aby absolventi rozuměli právnímu rámci podnikání. Klíčovou roli hraje výuka cizích jazyků, zpravidla angličtiny a němčiny, se zaměřením na obchodní terminologii, korespondenci a komunikaci, což dramaticky zvyšuje uplatnitelnost na trhu práce. Součástí výuky jsou také informační a komunikační technologie, kde se studenti učí efektivně využívat kancelářský software, specializované ekonomické programy a nástroje pro online marketing a e-commerce. Praktická stránka vzdělávání je často posílena prostřednictvím projektového vyučování, studentských soutěží nebo fungováním tzv. fiktivních firem, kde si studenti mohou v bezpečném prostředí vyzkoušet založení, řízení a provoz vlastního podniku, včetně obchodování s jinými fiktivními firmami na národní i mezinárodní úrovni. Absolvent si tak odnáší nejen teoretické znalosti, ale i cenné praktické dovednosti jako je tvorba podnikatelského plánu, vedení obchodního jednání, prezentační dovednosti, týmová spolupráce a schopnost samostatně řešit problémy. Cílem je vychovat flexibilního a adaptabilního jedince, který rozumí ekonomickým souvislostem a je připraven na dynamické prostředí moderního byznysu.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto zaměření nacházejí uplatnění napříč celým spektrem ekonomických sektorů díky své univerzálnosti a kombinaci teoretických i praktických dovedností. Mohou nastoupit na různé pozice v malých, středních i velkých podnicích, a to jak ve výrobním, tak v obchodním sektoru či ve službách. Velmi častou startovní pozicí je obchodní zástupce nebo obchodní referent, kde zúročí své komunikační dovednosti, znalost produktů a schopnost vést obchodní jednání. Další běžnou oblastí je marketingové oddělení, kde mohou pracovat jako referenti marketingu, specialisté na sociální sítě, content manažeři nebo asistenti marketingového manažera, přičemž jejich úkolem je podílet se na tvorbě kampaní, analýze trhu a komunikaci se zákazníky. Díky znalostem účetnictví a financí se mohou uplatnit na pozicích jako fakturant, mzdový účetní na juniorní úrovni, asistent v ekonomickém oddělení nebo pokladní. V logistických a nákupních odděleních velkých firem mohou zastávat pozice referenta nákupu, logistika či disponenta, kde mají na starosti zajišťování dodávek, správu skladových zásob a optimalizaci distribučních cest. Specifické uplatnění nacházejí v dynamicky rostoucím sektoru e-commerce jako správci e-shopů, specialisté zákaznické podpory nebo produktoví manažeři. Další možnosti se otevírají ve finančním sektoru, například na pozicích klientských pracovníků v bankách a pojišťovnách, nebo v realitních kancelářích jako realitní makléři. S nabytými zkušenostmi mohou postupovat na pozice vedoucích týmů, vedoucích prodejen či manažerů menších poboček. Nejambicióznější absolventi se často vydávají cestou vlastního podnikání, ať už jako živnostníci (OSVČ) v oblasti poradenství, zprostředkování obchodu, marketingu, nebo si zakládají vlastní společnosti s ručením omezeným, například provozují vlastní maloobchod, e-shop nebo poskytují specializované služby, pro což jim studium poskytlo nezbytný základ v podobě znalostí pro sestavení podnikatelského plánu, vedení účetnictví a orientace v legislativě.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů jsou značně variabilní a závisí na celé řadě faktorů. Nástupní mzdy se obvykle pohybují na úrovni srovnatelné s ostatními maturitními obory ekonomického zaměření, avšak s výrazně nadprůměrným potenciálem růstu. Klíčovou roli hraje region, kdy ve velkých městech a ekonomicky silnějších oblastech bývá ohodnocení vyšší než na venkově. Dalším významným faktorem je velikost a typ zaměstnavatele; mezinárodní korporace zpravidla nabízejí vyšší nástupní platy a propracovanější systém benefitů než malé rodinné firmy. Samotná pracovní pozice je samozřejmě rozhodující. Zatímco administrativní a asistentské pozice v ekonomickém oddělení bývají ohodnoceny spíše fixní mzdou ve standardní výši, pozice v obchodě, jako je obchodní zástupce, mají často mzdu složenou z pevné základní složky a pohyblivé části vázané na výkon a plnění prodejních cílů, což umožňuje dosáhnout vysoce nadprůměrných příjmů. Podobně v marketingu může být odměna vázána na úspěšnost kampaní. Zásadní vliv na výši ohodnocení má také jazyková vybavenost absolventa; plynulá znalost angličtiny, němčiny či jiného světového jazyka je často vstupenkou k lépe placeným pozicím ve firmách s mezinárodní působností. Postupem času, s nabýváním praxe a další specializací, finanční ohodnocení absolventů strmě roste. V případě vlastního podnikání je pak potenciální příjem teoreticky neomezený a závisí pouze na úspěšnosti podnikatelského záměru, schopnostech a nasazení samotného podnikatele, i když je samozřejmě spojen s vyšší mírou rizika a nejistoty.

 

Uchazeči

Tento typ studia je vhodný především pro mladé lidi, kteří jsou od přírody komunikativní, společenští a nebojí se navazovat nové kontakty. Ideální kandidát by měl mít organizační schopnosti, smysl pro pořádek a pečlivost, což je nezbytné pro práci s dokumenty, daty i financemi. Důležitá je také proaktivita a vnitřní motivace, tedy ochota přicházet s vlastními nápady, hledat řešení a nečekat pouze na zadání úkolů. Student by měl mít pozitivní vztah k číslům a logickému uvažování, protože ekonomika, účetnictví a finanční plánování tvoří jádro oboru. Nemusí být nutně matematický génius, ale neměl by se bát analýz, tabulek a základních výpočtů. Ambicióznost a touha se neustále rozvíjet a učit novým věcem jsou rovněž klíčové, jelikož svět obchodu a podnikání se neustále mění. Schopnost pracovat v týmu je stejně důležitá jako schopnost pracovat samostatně a převzít zodpovědnost za svěřené úkoly. Výhodou je přirozený zájem o dění ve světě ekonomiky, sledování trendů a chuť rozumět tomu, jak fungují firmy a trhy. Potřeba je také určitá míra odolnosti vůči stresu, zejména v obchodních pozicích, kde je třeba čelit odmítnutí a pracovat pod tlakem na výsledky. Pro dynamické, cílevědomé a všestranné jedince, kteří se chtějí aktivně podílet na obchodním dění a vidí svou budoucnost v řízení, prodeji či marketingu, je proto studijní obor Obchodně-podnikatelská činnost ideální volbou, která jim otevře dveře k široké škále kariérních příležitostí.