Tato moderní studijní specializace představuje dynamické propojení klasických výtvarných disciplín s nejnovějšími digitálními technologiemi, čímž připravuje studenty na široké spektrum profesí v kreativním průmyslu. Základem studia je rozvoj výtvarného cítění a řemeslné zručnosti, který probíhá v předmětech jako kresba, malba, figurální kresba a dějiny výtvarné kultury. Tyto klasické základy poskytují studentům nezbytný vizuální slovník, cit pro kompozici, barvu a tvar, což je fundamentální pro jakoukoliv další grafickou práci. Souběžně s tím se klade obrovský důraz na digitální gramotnost a zvládnutí klíčového softwarového vybavení, které je standardem v oboru. Studenti se tak učí pracovat s programy pro rastrovou a vektorovou grafiku, typicky z balíčku Adobe Creative Cloud, jako jsou Photoshop pro úpravu fotografií a digitální malbu, Illustrator pro tvorbu vektorových ilustrací a log a InDesign pro sazbu a přípravu tiskovin. Důležitou součástí je i typografie, kde se studenti učí nejen pravidla a historii písma, ale také jeho psychologické působení a využití v designu pro dosažení maximální čitelnosti a estetického účinku. Výuka se však neomezuje pouze na statickou grafiku. Značná část studia je věnována dynamickým a interaktivním médiím. Studenti pronikají do základů webdesignu, učí se principy responzivního designu a osvojují si kódovací jazyky jako HTML a CSS, které jim umožňují převést své grafické návrhy do funkční podoby webových stránek. Stále větší význam má také oblast UX/UI designu (User Experience/User Interface), kde se studenti učí navrhovat digitální produkty, jako jsou weby a mobilní aplikace, tak, aby byly nejen vizuálně přitažlivé, ale především intuitivní, přehledné a uživatelsky přívětivé. Dalším pilířem je tvorba pohyblivého obrazu, zahrnující základy 2D a 3D animace, střih videa a postprodukci v programech jako After Effects a Premiere Pro. Studenti se učí vytvářet reklamní spoty, animovaná loga, vysvětlující videa nebo vizuální efekty. V některých případech se studium dotýká i základů herního designu, modelování 3D objektů a tvorby textur pro herní enginy. Nedílnou součástí je i fotografie, kde se studenti učí ovládat fotoaparát, pracovat se světlem v ateliéru i exteriéru a následně fotografie profesionálně upravovat. Celé studium je silně projektově orientované, studenti pracují na reálných i fiktivních zakázkách, budují si své profesní portfolio a učí se prezentovat svou práci, přijímat zpětnou vazbu a pracovat v týmu, což jsou klíčové dovednosti pro budoucí praxi.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto studijního směru mají mimořádně široké a flexibilní možnosti uplatnění na trhu práce, neboť jejich dovednosti jsou žádané napříč mnoha odvětvími. Jednou z nejčastějších kariérních cest je pozice grafického designéra. V této roli mohou pracovat v reklamních a marketingových agenturách, kde se podílejí na tvorbě vizuálních identit značek, reklamních kampaní, plakátů, billboardů, obalového designu a dalších propagačních materiálů. Mohou také působit jako interní grafici ve větších firmách, kde se starají o veškerou vizuální komunikaci společnosti, od prezentací a reportů přes firemní tiskoviny až po obsah na sociální sítě. Další významnou oblastí je webdesign a vývoj webových stránek. Absolventi se uplatňují jako webdesignéři, kteří navrhují vizuální podobu a strukturu webů, nebo se mohou více specializovat na pozici UX/UI designéra. Tito specialisté jsou vysoce ceněni zejména v technologických firmách a start-upech, kde navrhují uživatelská rozhraní pro mobilní aplikace a softwarové produkty s cílem zajistit maximální použitelnost a pozitivní uživatelský prožitek. S rostoucím významem online marketingu se otevírají pozice specialistů na sociální sítě, kde absolventi využijí své schopnosti tvořit poutavý vizuální obsah, jako jsou grafiky, krátká videa, animace a infografiky, přizpůsobené pro platformy jako Instagram, Facebook či TikTok. Absolventi se silným zaměřením na pohyblivý obraz nacházejí uplatnění jako motion designéři, kteří vytvářejí animovanou grafiku pro televizi, film, online reklamy nebo firemní videa. Mohou pracovat také jako video editoři nebo 2D/3D animátoři ve filmových a postprodukčních studiích či v herním průmyslu. Herní průmysl je další dynamicky rostoucí sektor, kde se mohou uplatnit jako herní grafici (concept artist, 2D/3D artist, character designer), kteří navrhují a vytvářejí vizuální podobu her, postav a herních světů. Mnoho absolventů se také rozhodne pro kariéru na volné noze (freelancing), což jim umožňuje pracovat na různých projektech pro více klientů současně, často s větší flexibilitou a tvůrčí svobodou. Jako freelanceři mohou nabízet komplexní služby od tvorby loga a brandingu přes design webových stránek až po tvorbu video obsahu. Uplatnění nacházejí i v tradičnějších odvětvích, jako jsou vydavatelství a nakladatelství (knižní obálky, sazba), tiskárny (příprava tiskových dat) nebo jako produktoví fotografové.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů jsou velmi rozmanité a závisí na řadě faktorů, jako je konkrétní specializace, region, typ zaměstnavatele a především kvalita osobního portfolia a nabyté zkušenosti. Nástupní ohodnocení čerstvých absolventů bez výraznější praxe se obvykle pohybuje na úrovni standardních absolventských pozic v daném regionu, přičemž v Praze a dalších velkých městech bývá přirozeně vyšší než v menších obcích. S přibývajícími zkušenostmi, rozšiřováním dovedností a budováním silného portfolia však finanční ohodnocení zpravidla velmi rychle a výrazně roste. Specializované a technicky náročnější pozice, jako je například UX/UI designér, 3D grafik nebo motion designer s pokročilými znalostmi softwaru, dosahují často na výrazně nadprůměrné platové ohodnocení, protože poptávka po těchto odbornících na trhu práce převyšuje nabídku. Obecně platí, že absolventi pracující v technologických firmách, velkých mezinárodních korporacích nebo úspěšných herních studiích mohou očekávat vyšší mzdy a štědřejší benefity než ti, kteří působí v menších lokálních agenturách nebo v neziskovém sektoru. Zásadní rozdíl v příjmech může být mezi zaměstnaneckým poměrem a prací na volné noze. Zatímco zaměstnanec má jistotu pravidelného příjmu, freelancerův příjem je závislý na jeho schopnosti aktivně vyhledávat a získávat zakázky. Úspěšný a etablovaný freelancer s dobrou reputací a stálou klientelou však může dosáhnout na příjmy, které výrazně převyšují i platy na seniorních pozicích v zaměstnaneckém poměru, jeho příjem je ale méně stabilní a musí si sám hradit sociální a zdravotní pojištění a další náklady spojené s podnikáním. Platový růst je tedy velmi dynamický a přímo úměrný ochotě se neustále vzdělávat, sledovat nové trendy, učit se nové technologie a budovat si silnou osobní značku a kvalitní portfolio, které je v tomto oboru tou nejlepší vizitkou.
Uchazeči
Tento typ studijního oboru je ideální volbou pro studenty, kteří v sobě kombinují dvě zdánlivě protichůdné vlastnosti: kreativní duši umělce a logické, systematické myšlení technika. Je vhodný pro jedince s výrazným vizuálním cítěním, smyslem pro estetiku, kompozici a barvu. Budoucí student by měl mít přirozenou touhu tvořit, vyjadřovat se obrazem a přetvářet abstraktní myšlenky do konkrétní vizuální podoby. Nemusí být nutně rozeným malířem, ale měl by mít trpělivost a ochotu rozvíjet své kreslířské a výtvarné dovednosti, protože tvoří základ pro veškerou další práci. Zároveň je naprosto klíčový pozitivní vztah k technologiím a počítačům. Uchazeč by se neměl bát složitého softwaru, měl by být zvídavý a ochotný trávit hodiny zkoumáním nových funkcí, postupů a technologických trendů. Důležitá je také značná míra trpělivosti a pečlivosti, protože digitální tvorba je často detailní, časově náročná a iterativní proces plný zkoušení a opravování chyb. Ideální kandidát je také dobrý komunikátor, protože práce grafika je z velké části o porozumění zadání klienta, prezentaci vlastních návrhů a schopnosti přijímat a zpracovávat konstruktivní kritiku. Schopnost pracovat v týmu je stejně důležitá jako schopnost pracovat samostatně a dodržovat termíny. Pro tento obor se hodí proaktivní člověk, který se nespokojí s tím, co se naučí ve škole, ale sám aktivně sleduje světové designové trendy, studuje práci inspirativních tvůrců a neustále se snaží zlepšovat své dovednosti. Celkově lze říci, že člověk, který se nebojí výzev, neustále se vzdělává a má touhu přetvářet své nápady do vizuální podoby, najde v oboru Interaktivní grafika své ideální uplatnění.