Tato osmiletá forma všeobecného vzdělávání představuje komplexní a akademicky náročný program, jehož primárním cílem je poskytnout žákům hluboký a široký základ ve všech klíčových vědních a humanitních disciplínách a připravit je na úspěšné studium na jakémkoliv typu vysoké školy. Studium je zahájeno již po páté třídě základní školy a trvá osm let, což umožňuje plynulý a postupný rozvoj znalostí a dovedností bez ostrého přechodu mezi prvním a druhým stupněm. Klíčovými předměty jsou český jazyk a literatura, kde se klade důraz nejen na gramatiku a pravopis, ale především na literární teorii, analýzu textů, interpretační schopnosti a rozvoj kultivovaného písemného i ústního projevu. Matematika tvoří další pilíř, systematicky buduje od základů aritmetiky a geometrie přes algebru, funkce, goniometrii až po základy diferenciálního a integrálního počtu ve vyšších ročnících, čímž rozvíjí logické, abstraktní a analytické myšlení. Povinná výuka dvou cizích jazyků, nejčastěji angličtiny a následně němčiny, francouzštiny, španělštiny či ruštiny, je zaměřena na dosažení pokročilé komunikační kompetence, umožňující plynulou konverzaci, porozumění odborným textům i schopnost studovat v daném jazyce. Přírodovědný blok zahrnuje biologii, chemii a fyziku, které jsou vyučovány do značné hloubky, od buněčné biologie a genetiky, přes anorganickou a organickou chemii s laboratorními cvičeními, až po klasickou a moderní fyziku, což studentům poskytuje solidní základ pro technické a přírodovědné obory. Společenskovědní předměty jako dějepis, zeměpis a základy společenských věd (zahrnující filozofii, sociologii, politologii, ekonomii a právo) formují kritické myšlení, historické povědomí a orientaci ve složitém společenském a politickém kontextu. Důraz je kladen na mezipředmětové vztahy a schopnost syntetizovat poznatky z různých oborů. Kromě samotných znalostí je stěžejní rozvoj klíčových dovedností: schopnost efektivně vyhledávat, třídit a kriticky hodnotit informace, argumentační a diskuzní dovednosti, prezentační schopnosti, samostatnost, zodpovědnost za vlastní vzdělávání a schopnost práce na dlouhodobých projektech či seminárních pracích, které simulují vysokoškolský styl práce.
Uplatnění absolventů oboru
Absolvent tohoto studijního zaměření je primárně připraven pro další studium na vysoké škole, a proto přímé uplatnění na trhu práce ihned po maturitě není typickým ani zamýšleným scénářem. Jeho hodnota spočívá v univerzálnosti, která otevírá dveře k prakticky jakémukoliv vysokoškolskému oboru. Po úspěšném absolvování vysoké školy se uplatnění stává mimořádně širokým. Typickými směry jsou lékařské fakulty, po jejichž absolvování se absolventi stávají lékaři různých specializací (chirurg, internista, pediatr, gynekolog), zubními lékaři, farmaceuty nebo veterináři. Další významnou oblastí jsou právnické fakulty, které připravují budoucí advokáty, soudce, státní zástupce, notáře či firemní právníky. Ekonomické a manažerské obory jsou rovněž častou volbou, vedoucí k pozicím jako finanční analytik, ekonom, manažer v nadnárodní korporaci, marketingový specialista, auditor, daňový poradce nebo úspěšný podnikatel. Technické univerzity, jako jsou fakulty strojní, elektrotechnické nebo informačních technologií, otevírají cesty ke kariéře softwarového vývojáře, datového vědce, projektanta, systémového inženýra nebo specialisty na kybernetickou bezpečnost. Přírodovědecké fakulty vychovávají budoucí vědecké pracovníky v oborech biologie, chemie, fyziky či geologie, kteří nacházejí uplatnění ve výzkumných ústavech, laboratořích, farmaceutických firmách nebo v oblasti ochrany životního prostředí jako ekologové a konzultanti. Humanitní a filozofické fakulty jsou líhní budoucích novinářů, redaktorů, překladatelů a tlumočníků, psychologů, sociologů, historiků, diplomatů, pracovníků ve státní správě, v neziskovém sektoru nebo v oblasti lidských zdrojů. Pedagogické fakulty pak připravují kvalifikované učitele pro základní a střední školy. Absolventi se rovněž úspěšně uplatňují v kreativních profesích, například jako architekti, designéři nebo kurátoři po studiu na příslušných uměleckých školách.
Platy či mzdy
Mzdové podmínky absolventů jsou silně navázány na následně zvolený a dokončený vysokoškolský obor a praxi, nikoliv na samotné absolvování střední školy. Bez dalšího studia by se jejich platové zařazení pohybovalo na úrovni administrativních či asistentských pozic, tedy spíše v nižších patrech mzdového spektra. Po absolvování vysoké školy se však situace dramaticky mění a platový potenciál se stává jedním z nejvyšších. Absolventi nejžádanějších a nejlépe hodnocených oborů, jako jsou informační technologie, specializované lékařské profese, právo v soukromém sektoru nebo vrcholový management ve financích a obchodu, mohou očekávat výrazně nadprůměrné finanční ohodnocení, které často patří k nejvyšším na trhu práce. U absolventů technických, ekonomických a některých přírodovědných oborů, kteří se uplatní v průmyslu, poradenství či vývoji, se platy pohybují ve stabilní nadprůměrné rovině s dobrým potenciálem růstu s přibývající praxí a specializací. Absolventi humanitních a společenskovědních oborů, kteří najdou uplatnění například ve státní správě, školství, kultuře či sociálních službách, mohou mít počáteční platy bližší celostátnímu průměru, avšak i zde existuje potenciál růstu a tyto profese často nabízejí jiné benefity, jako je stabilita zaměstnání a vysoká míra společenské prospěšnosti a osobního naplnění. Obecně platí, že univerzální základ a rozvinuté měkké dovednosti umožňují absolventům rychlejší kariérní postup a lepší adaptabilitu na měnící se požadavky trhu práce.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro žáky, kteří jsou zvídaví, intelektuálně založení a mají široký okruh zájmů. Je vhodný pro osobnosti, které ještě nejsou v raném věku úzce vyprofilované a nechtějí se předčasně specializovat na konkrétní řemeslo či profesi, ale naopak si chtějí co nejdéle ponechat otevřené všechny možnosti pro budoucí vysokoškolské studium. Předpokladem úspěchu je vysoká míra vnitřní motivace, svědomitost, schopnost systematické a soustavné práce, protože studijní zátěž je rozložena do mnoha odlišných předmětů a vyžaduje dobrou organizaci času a schopnost samostatného učení. Ideální kandidát má rozvinuté logické a abstraktní myšlení, dobrou paměť a schopnost vidět souvislosti mezi různými obory. Neměl by se bát výzev a měl by mít pozitivní vztah k učení jako takovému, nikoliv pouze k vybraným předmětům. Je to volba pro jedince s jasným cílem pokračovat ve studiu na univerzitě a s ambicemi dosáhnout v budoucnu profesního uplatnění vyžadujícího hluboké teoretické znalosti. Naopak není vhodný pro žáky s vyhraněně praktickým zaměřením, kteří preferují manuální činnost nebo se chtějí co nejdříve zapojit do pracovního procesu s konkrétní odbornou kvalifikací. V souhrnu je toto studium, konkrétně osmileté Gymnázium, ideální volbou pro všestranně nadané, motivované a cílevědomé jedince, kteří se nechtějí předčasně specializovat a směřují k získání vysokoškolského vzdělání.