Tento čtyřletý středoškolský studijní program s kódem 7941K401 je koncipován jako široce zaměřené, teoretické vzdělávání, jehož primárním cílem je poskytnout studentům pevný a komplexní základ pro navazující vysokoškolské studium jakéhokoliv směru. Nejedná se o obor, který by přímo připravoval na konkrétní profesi, ale spíše o intelektuální přípravu, která rozvíjí klíčové kompetence potřebné pro úspěch v akademickém i profesním životě. Důraz je kladen na hluboké porozumění souvislostem mezi různými vědními disciplínami. Mezi klíčové předměty patří český jazyk a literatura, kde se studenti učí nejen pravidlům gramatiky, ale především kritické analýze textů, interpretaci literárních děl a rozvoji vlastního kultivovaného písemného i ústního projevu. Zásadní roli hrají dva cizí jazyky, nejčastěji angličtina v kombinaci s němčinou, francouzštinou či španělštinou, které jsou vyučovány na pokročilé úrovni s cílem dosažení plynulé komunikace a schopnosti studovat zahraniční materiály. Humanitní blok je dále tvořen dějepisem, který učí chápat historické události v kontextu, a základy společenských věd, zahrnujícími úvod do filozofie, psychologie, sociologie, politologie a práva, což formuje občanské postoje a kritické myšlení o společnosti. Přírodovědný pilíř stojí na matematice, která rozvíjí logické a abstraktní myšlení, fyzice, chemii a biologii, jež poskytují komplexní vhled do zákonitostí přírody a fungování živých organismů a učí studenty metodám vědeckého zkoumání a experimentování. Výuka je doplněna o informační a komunikační technologie, které zajišťují digitální gramotnost, a také o estetickou a tělesnou výchovu pro harmonický rozvoj osobnosti. Klíčovými dovednostmi, které si absolvent odnáší, jsou schopnost kritického myšlení, analytické dovednosti, umění syntézy informací z různých zdrojů, efektivní time management, samostatnost při studiu a řešení problémů, argumentační a prezentační schopnosti a vysoká míra adaptability na nové výzvy.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto oboru primárně nesměřují na trh práce, nýbrž k dalšímu studiu na vysokých školách, univerzitách a vyšších odborných školách, kde díky svému širokému všeobecnému přehledu a rozvinutým studijním návykům dosahují vynikajících výsledků. Spektrum možností je prakticky neomezené a pokrývá veškeré existující akademické disciplíny. Absolventi se tak mohou stát lékaři, farmaceuty či veterináři po absolvování lékařských a farmaceutických fakult. Mohou se uplatnit v právní sféře jako právníci, soudci, státní zástupci nebo podnikoví právníci po dokončení právnických fakult. Další významnou cestou jsou ekonomické obory, kde nacházejí uplatnění jako manažeři, ekonomové, finanční analytici, auditoři, daňoví poradci nebo specialisté v marketingu a lidských zdrojích. Velké množství absolventů míří na technické univerzity, kde se z nich stávají softwaroví inženýři, datoví vědci, architekti, stavební inženýři nebo specialisté na robotiku a umělou inteligenci. Humanitně zaměření studenti pokračují ve studiu filologie, historie, politologie, mezinárodních vztahů, žurnalistiky nebo psychologie a následně pracují jako překladatelé a tlumočníci, novináři, diplomaté, političtí analytici, psychologové či pracovníci v kulturních institucích a neziskovém sektoru. Přírodovědně orientovaní jedinci se věnují vědecké kariéře v biologii, chemii, fyzice nebo matematice, případně se stávají učiteli těchto předmětů po absolvování pedagogických fakult. Ačkoliv přímé uplatnění po střední škole není hlavním cílem, je možné najít pozice vyžadující výborné komunikační schopnosti, jazykovou vybavenost a organizační talent, například v administrativě, jako asistent/ka ve firmách, v zákaznických centrech s mezinárodní klientelou nebo na základních pozicích ve státní správě.
Platy či mzdy
Platové či mzdové podmínky absolventů těchto oborů jsou mimořádně variabilní a téměř výhradně závisí na dalším směřování po ukončení střední školy, nikoliv na samotném maturitním vysvědčení. V případě, že by se absolvent rozhodl pro okamžitý vstup na trh práce bez dalšího vzdělání, jeho mzdové ohodnocení by se pravděpodobně pohybovalo v rovině základních nástupních platů na pozicích s nižší kvalifikací, tedy spíše v podprůměrných až průměrných hladinách celostátního mzdového mediánu. Zásadní zlom nastává po absolvování vysoké školy. Absolventi s bakalářským titulem již mohou očekávat nástupní platy, které se pohybují kolem celostátního průměru a v některých žádaných oborech, jako je IT nebo finance, jej mohou i výrazně převyšovat. Skutečný potenciál se však odemyká s dosažením magisterského či inženýrského titulu. V tomto bodě se platové rozpětí stává velmi širokým. Absolventi lékařských fakult, právníci ve velkých advokátních kancelářích, zkušení IT specialisté, manažeři v mezinárodních korporacích nebo finanční experti mohou dosáhnout vysoce nadprůměrného finančního ohodnocení, které patří k nejvyšším v zemi. Naopak absolventi některých humanitních nebo uměleckých oborů mohou mít platy bližší celostátnímu průměru, avšak s potenciálem růstu v závislosti na jejich zkušenostech a specializaci. Lze tedy konstatovat, že toto vzdělání samo o sobě negarantuje vysoký příjem, ale poskytuje nejlepší možný odrazový můstek k dosažení pozic s vysoce konkurenceschopným platem prostřednictvím následného vysokoškolského studia.
Uchazeči
Tato vzdělávací dráha je vhodná především pro studenty, kteří jsou přirozeně zvídaví, mají široký rozhled a spektrum zájmů a zatím se nechtějí nebo nemohou úzce specializovat na jednu konkrétní profesi. Ideálním kandidátem je jedinec s vysokou vnitřní motivací k učení, který má ambice a jasný cíl pokračovat ve studiu na vysoké škole. Je to typ studenta, který má radost z poznávání a odhalování souvislostí, nevadí mu teoretická a abstraktní povaha výuky a je ochoten věnovat studiu značné množství času i mimo školu. Vyžaduje se od něj velká míra samostatnosti, zodpovědnosti a schopnost systematické a dlouhodobé práce. Tento obor osloví ty, kteří mají dobré logické a analytické myšlení, ale zároveň nepodceňují ani humanitní vědy a jazyky. Není vhodný pro studenty, kteří preferují praktickou, manuální či řemeslnou činnost a chtějí se co nejdříve zapojit do pracovního procesu s konkrétní odbornou kvalifikací. Naopak, pro studenty, kteří jsou odhodláni investovat do svého vzdělání s vidinou budoucí akademické či vysoce kvalifikované profesní kariéry, je čtyřleté všeobecné Gymnázium ideální volbou, která jim otevře dveře k jakémukoliv budoucímu směřování.