Tento středoškolský studijní program je koncipován jako všeobecně vzdělávací a jeho primárním cílem není přímá profesní specializace, nýbrž poskytnutí širokého a hlubokého všeobecného rozhledu, který slouží jako ideální přípravná platforma pro následné studium na vysokých školách a vyšších odborných školách libovolného zaměření. Důraz je kladen na rozvoj klíčových kompetencí, jako je kritické myšlení, schopnost analýzy a syntézy informací, argumentační a komunikační dovednosti a samostatnost v učení. Struktura výuky je vyváženě rozdělena mezi humanitní a přírodovědné předměty. Mezi klíčové předměty humanitního bloku patří český jazyk a literatura, kde se studenti učí nejen pravidlům gramatiky, ale především interpretaci literárních děl, analýze textů a porozumění literárně-historickému kontextu. Standardem je výuka minimálně dvou cizích jazyků, nejčastěji angličtiny na pokročilé úrovni a druhého volitelného jazyka (němčina, francouzština, španělština, ruština), což zajišťuje vysokou jazykovou vybavenost absolventů. Základy společenských věd integrují poznatky z filozofie, psychologie, sociologie, politologie a práva, čímž formují občansky gramotného a společensky orientovaného jedince. Dějepis a zeměpis pak poskytují komplexní pohled na historický vývoj lidské společnosti a její prostorové uspořádání. Přírodovědný blok je tvořen matematikou, která rozvíjí logické a abstraktní myšlení, fyzikou odhalující základní zákony přírody, chemií zkoumající složení a přeměny látek a biologií, jež se věnuje studiu živých organismů a ekosystémů. Nechybí ani informatika a výpočetní technika pro rozvoj digitální gramotnosti, stejně jako estetická (hudební, výtvarná) a tělesná výchova pro harmonický rozvoj osobnosti. Absolvent se tak stává flexibilním, adaptabilním a schopným efektivně pracovat s informacemi, což jsou dovednosti vysoce ceněné v jakémkoli dalším studiu i profesním životě.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto typu studia se ve drtivé většině případů nevydávají přímo na trh práce, neboť jejich vzdělání je primárně teoretické a přípravné. Skutečné profesní uplatnění je takřka vždy podmíněno úspěšným absolvováním navazujícího terciárního vzdělávání. Díky širokému základu mají absolventi otevřené dveře na prakticky všechny typy vysokých škol a fakult, což vede k mimořádně pestré paletě možných kariérních drah. Příkladem může být uplatnění v lékařských a zdravotnických profesích, kdy se absolvent po studiu na lékařské fakultě stává lékařem, zubařem, po studiu farmacie farmaceutem nebo po studiu veteriny veterinárním lékařem. V oblasti práva mohou po absolvování právnické fakulty působit jako advokáti, soudci, státní zástupci, notáři či podnikoví právníci. Ekonomické směry otevírají cesty k pozicím jako finanční analytik, auditor, daňový poradce, manažer v nadnárodní korporaci, marketingový specialista nebo ekonom ve veřejné správě. Absolventi, kteří pokračují ve studiu technických oborů, se uplatňují jako stavební, strojní či elektrotechničtí inženýři, architekti nebo projektoví manažeři. Silný základ v přírodních vědách umožňuje kariéru ve vědě a výzkumu, například jako vědecký pracovník v biochemických laboratořích, fyzikálních ústavech, farmaceutických firmách nebo jako akademik na univerzitě. Humanitní zaměření zase vede k profesím jako novinář, redaktor, překladatel, tlumočník, diplomat, pracovník v kulturních institucích (muzea, galerie, divadla) nebo ve státní správě a neziskovém sektoru. V neposlední řadě, po absolvování pedagogické fakulty se mnozí stávají kvalifikovanými učiteli na základních, středních i vysokých školách, čímž dále předávají získané vědomosti. Uplatnění je tedy prakticky neomezené a závisí výhradně na volbě a úspěšném dokončení vysokoškolského studia.
Platy či mzdy
Platové či mzdové podmínky absolventů jsou extrémně heterogenní a nelze je jednoduše paušalizovat, neboť se neodvíjejí od samotného absolvování střední školy, ale od následně získané vysokoškolské kvalifikace a zvoleného profesního sektoru. Obecně lze konstatovat, že potenciál finančního ohodnocení je velmi vysoký, avšak jeho reálná výše se dramaticky liší. Uplatnění v sektorech jako jsou informační technologie, finance, bankovnictví, právo či management v soukromých firmách zpravidla nabízí výrazně nadprůměrné finanční ohodnocení s velkým potenciálem růstu v průběhu kariéry, který je závislý na specializaci, zkušenostech a dosažených výsledcích. Podobně lukrativní mohou být i vysoce specializované pozice v lékařství nebo ve výzkumu a vývoji pro komerční sféru. Naopak pozice ve veřejném sektoru, jako je školství, státní správa, kultura nebo sociální služby, mohou být spojeny se mzdami, které se pohybují spíše v celostátním průměru nebo mírně nad ním, ačkoliv nabízejí jiné benefity, jako je stabilita zaměstnání, delší dovolená a společenská prospěšnost. Významnou roli hraje také geografická poloha pracoviště, kdy platy ve velkých městech, zejména v Praze, bývají obecně vyšší než v ostatních regionech. Platový vývoj je také silně závislý na délce praxe a úrovni seniority; nástupní platy čerstvých absolventů vysokých škol jsou logicky nižší než platy zkušených odborníků s desetiletou praxí. V konečném důsledku tedy platové podmínky reflektují poptávku trhu práce po dané specializaci a individuální schopnosti každého jedince.
Uchazeči
Studium je vhodné především pro mladé lidi, kteří se vyznačují přirozenou zvídavostí, touhou po hlubším poznání a širokým spektrem zájmů, které ještě nejsou úzce vyhraněné. Je ideální pro studenty s akademickými ambicemi, kteří již na základní škole počítají s tím, že jejich vzdělávací dráha bude pokračovat na vysoké škole, a hledají co nejkvalitnější a nejuniverzálnější přípravu. Kandidát by měl mít dobré studijní předpoklady, schopnost abstraktního, logického a kritického myšlení a ochotu se systematicky a dlouhodobě učit. Vyžaduje se značná míra samostatnosti, zodpovědnosti a schopnost efektivně si organizovat čas, neboť studijní zátěž bývá vyšší než u odborně zaměřených škol. Tento typ studia je perfektní volbou pro ty, kteří se ještě nechtějí nebo nemohou v patnácti letech definitivně rozhodnout pro konkrétní budoucí profesi a chtějí si ponechat otevřené dveře k co nejširšímu spektru možností. Není tedy určen pro studenty, kteří preferují praktickou výuku a chtějí se co nejdříve zapojit do pracovního procesu. Naopak osloví ty, jež baví propojovat poznatky z různých oborů, diskutovat o komplexních tématech a hledat souvislosti. Tento typ studia, známý jako Gymnázium, je tedy ideální volbou pro budoucí akademiky, vědce, lékaře, právníky a další vysoce kvalifikované odborníky, kteří jsou motivovaní k celoživotnímu vzdělávání a osobnímu růstu.