Jedná se o moderně koncipované čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou, které komplexně připravuje studenty na náročné úkoly v oblasti údržby a oprav moderních automobilů. Studium klade důraz na hluboké propojení teoretických znalostí s intenzivní praktickou výukou, která probíhá v profesionálně vybavených školních dílnách a také na reálných pracovištích u smluvních partnerů, jako jsou autorizované i neautorizované servisy. Klíčovým prvkem vzdělávání je pochopení funkce a konstrukce jednotlivých mechanických i elektronických skupin vozidla. Studenti se podrobně seznamují s konstrukcí a činností spalovacích motorů, a to jak zážehových, tak vznětových, včetně jejich moderních systémů přeplňování, vstřikování paliva a snižování emisí. Důležitou součástí je také problematika alternativních pohonů, jako jsou hybridní a elektrická vozidla, jejichž význam na trhu neustále roste. Dalším stěžejním pilířem je oblast podvozkových skupin, kde se žáci učí o systémech řízení, brzdových soustavách včetně ABS a ESP, systémech zavěšení kol a přenosu hnací síly, tedy o převodovkách, spojkách a rozvodovkách. Zásadní a stále se rozšiřující oblastí je automobilová elektronika a elektrotechnika. Studenti musí zvládnout nejen základy, ale také se orientovat ve složitých řídicích jednotkách, senzorice, akčních členech a datové komunikaci prostřednictvím sběrnic CAN-BUS a dalších. Právě zde se projevuje největší posun oproti klasickým automechanickým oborům – absolutní nezbytností je schopnost pracovat s moderní počítačovou a osciloskopickou diagnostikou. Výuka je proto zaměřena na identifikaci závad pomocí diagnostických přístrojů, čtení a interpretaci chybových kódů, sledování živých dat a provádění testů jednotlivých komponent. Kromě ryze technických předmětů jsou studenti vzděláváni i v oblasti ekonomiky, managementu a komunikace se zákazníkem, což je připravuje na pozice, kde je nutná nejen technická zdatnost, ale i obchodní a organizační dovednosti. Součástí je i práce s technickou dokumentací, servisními manuály a katalogy náhradních dílů, a to i v cizím jazyce, nejčastěji v angličtině nebo němčině. Absolvent je tak po dokončení studia všestranným odborníkem schopným nejen provést samotnou opravu, ale také přesně diagnostikovat příčinu poruchy, navrhnout efektivní postup opravy, komunikovat se zákazníkem a vést příslušnou administrativu.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto studijního programu nacházejí uplatnění na velmi široké škále pracovních pozic v automobilovém průmyslu a v souvisejících službách, kde je vysoká poptávka po kvalifikovaných odbornících s maturitou. Jejich silnou stránkou je právě kombinace manuální zručnosti a hlubokých teoretických znalostí moderních technologií. Jednou z nejčastějších pozic je automechanik specialista nebo servisní technik v autorizovaných servisech prestižních značek, kde se zaměřují na složitější opravy a diagnostiku konkrétního typu vozidel. Další klíčovou rolí je diagnostik vozidel, což je vysoce specializovaná pozice zaměřená výhradně na identifikaci složitých a skrytých závad pomocí pokročilých diagnostických nástrojů. Takový pracovník často řeší problémy, se kterými si běžní mechanici nevědí rady. Velmi časté je také uplatnění na pozici přijímacího technika nebo servisního poradce. Na této pozici absolvent tvoří most mezi zákazníkem a dílnou – přebírá vozidlo do opravy, provádí prvotní analýzu problému, sestavuje zakázku, komunikuje se zákazníkem o průběhu a ceně opravy a následně mu opravené vozidlo předává. Zde plně využije své komunikační a organizační dovednosti. Další možností je kariéra technika na stanicích technické kontroly (STK) a stanicích měření emisí (SME), kde je technické vzdělání s maturitou nutným předpokladem. Absolventi se mohou také stát správci firemních vozových parků (fleet manažery), kde zodpovídají za technický stav, údržbu a efektivní provoz velkého počtu vozidel. Své uplatnění najdou i v oblasti prodeje, a to buď jako prodejci nových či ojetých automobilů, kde jejich technické znalosti představují významnou konkurenční výhodu při poradenství zákazníkům, nebo jako specialisté na prodej náhradních dílů a příslušenství. Ti nejambicióznější a podnikaví absolventi si po získání potřebné praxe často zakládají vlastní úspěšné autoservisy, kde mohou plně zúročit své komplexní znalosti a dovednosti.
Platy či mzdy
Finanční ohodnocení absolventů je obecně považováno za velmi konkurenceschopné a ve srovnání s mnoha jinými středoškolskými obory za zřetelně nadprůměrné, což odráží vysokou poptávku na trhu práce po těchto specialistech. Nástupní mzda čerstvého absolventa je již na solidní úrovni, avšak její potenciál k růstu je značný. Výše příjmu se výrazně liší v závislosti na specializaci, regionu a typu zaměstnavatele. Například specialista na diagnostiku elektronických systémů nebo expert na hybridní a elektrická vozidla si může přijít na výrazně vyšší ohodnocení než mechanik se všeobecným zaměřením. Velkou roli hraje také to, zda pracovník působí v autorizovaném servisu prémiové značky ve velkém městě, nebo v menší nezávislé dílně na venkově. S rostoucí praxí, získáváním zkušeností a ochotou k dalšímu celoživotnímu vzdělávání, například absolvováním specializovaných školení a certifikací od výrobců vozidel či diagnostické techniky, platový potenciál výrazně stoupá. Pozice jako přijímací technik nebo vedoucí servisu často zahrnují i motivační složku mzdy vázanou na hospodářské výsledky servisu, což může celkový příjem dále navýšit. Vlastní podnikání v tomto sektoru pak nabízí prakticky neomezený výdělkový potenciál, který je ovšem podmíněn podnikatelským duchem, manažerskými schopnostmi a schopností vybudovat si dobrou pověst a stálou klientelu. Celkově lze říci, že se jedná o obor se stabilní perspektivou a velmi motivujícím finančním ohodnocením pro ty, kteří jsou pracovití a ochotní se neustále rozvíjet.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální volbou pro mladé lidi, kteří mají hluboký a upřímný zájem o automobily, motory a moderní technologie. Není to obor pro ty, kteří hledají jen nějakou „práci rukama“, ale pro jedince s vrozeným technickým nadáním, logickým a analytickým myšlením. Úspěšný student by měl být zvídavý a měl by mít touhu přicházet věcem na kloub – nestačí mu vědět, že se něco vymění, ale chce pochopit, proč se daná součástka porouchala a jak celý systém funguje. Nezbytná je kombinace manuální zručnosti, pečlivosti a trpělivosti, protože diagnostika a opravy moderních vozidel jsou často časově náročné a vyžadují systematický a metodický přístup. Vzhledem k neustálému a rychlému technologickému vývoji v automobilovém průmyslu je naprosto klíčová ochota a schopnost se neustále učit novým věcem, sledovat trendy a adaptovat se na nové technologie a postupy. Student by neměl mít odpor k práci s počítačem, protože ten se stává stejně důležitým nástrojem jako klíč nebo šroubovák. Pro budoucí uplatnění na pozicích s přímým kontaktem se zákazníky, jako je přijímací technik, jsou výhodou také dobré komunikační schopnosti, zodpovědnost a profesionální vystupování. Je to cesta pro ty, kteří se nebojí složitých problémů, rádi řeší technické hádanky a chtějí rozumět moderním vozidlům do posledního detailu, což přesně odpovídá zaměření středoškolského oboru Diagnostika a servis silničních vozidel.