Tento specifický studijní program představuje komplexní a interdisciplinární přípravu zaměřenou na zajišťování plynulosti a ochrany účastníků v rámci pozemních komunikací, přičemž klade mimořádný důraz na propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi. Studenti se během studia podrobně seznamují s klíčovými právními předpisy, zejména se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a souvisejícími vyhláškami, což tvoří legislativní páteř celého vzdělávání. Nejde však jen o memorování paragrafů, ale především o jejich aplikaci v reálných situacích, schopnost analyzovat dopravní situace z právního hlediska a správně vyhodnocovat zavinění či odpovědnost. Dalším stěžejním pilířem je technická stránka problematiky, zahrnující předměty jako konstrukce a údržba motorových vozidel, kde studenti získávají přehled o fungování moderních automobilů, jejich bezpečnostních prvcích a diagnostice technického stavu, což je nezbytné například při ohledávání míst dopravních nehod nebo při technických kontrolách. Výuka je dále obohacena o základy dopravního inženýrství, které se věnuje organizaci dopravy, řízení dopravního proudu, projektování dopravního značení a analýze dopravních zátěží. Neméně důležitá je dopravní psychologie a sociologie, která studentům pomáhá pochopit chování řidičů, předvídat rizikové jednání a efektivně komunikovat s účastníky provozu, často ve vypjatých a stresových situacích. Součástí přípravy jsou i předměty zaměřené na krizové řízení, první pomoc a techniku administrativy, kde se studenti učí vést potřebnou dokumentaci, zpracovávat spisy a pracovat s informačními systémy a databázemi využívanými ve státní správě i v soukromém sektoru. Praktická výuka často zahrnuje odborné praxe u Policie ČR, městské policie, v pojišťovnách nebo dopravních firmách, a samozřejmostí je získání řidičského oprávnění skupiny B, často i C, které je integrální součástí studia a základním předpokladem pro výkon většiny budoucích profesí v tomto segmentu.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto studijního zaměření nacházejí široké a stabilní uplatnění napříč veřejným i soukromým sektorem, neboť jejich kvalifikace je na trhu práce velmi žádaná. Primární a nejčastější kariérní dráhou je služba v bezpečnostních sborech, především u Policie České republiky na dopravních inspektorátech, kde se uplatní jako dopravní policisté specializovaní na dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, řešení dopravních přestupků, šetření dopravních nehod a preventivní činnost. Obdobné uplatnění nacházejí také u Městské či Obecní policie, kde se zaměřují na řešení lokálních dopravních problémů, dohled nad parkováním a zajišťování bezpečnosti v ulicích měst a obcí. Další významnou možností je Hasičský záchranný sbor, kde jsou jejich znalosti neocenitelné při vyprošťování osob z havarovaných vozidel a při řešení mimořádných událostí v dopravě. V soukromém sektoru se absolventi často uplatňují v pojišťovnictví na pozicích likvidátorů pojistných událostí, kde jejich úkolem je posuzovat a šetřit škody vzniklé při dopravních nehodách, komunikovat s poškozenými i viníky a určovat výši pojistného plnění. Velký potenciál nabízí také sektor dopravy a logistiky, kde mohou pracovat jako dispečeři, manažeři vozového parku (fleet manageři) nebo specialisté na bezpečnost v dopravních společnostech, kde zodpovídají za technický stav vozidel, plánování tras s ohledem na bezpečnost a dodržování právních předpisů řidiči. Uplatnění je možné nalézt i ve státní správě, konkrétně na odborech dopravy městských a krajských úřadů, kde se podílejí na správních řízeních, evidenci vozidel a řidičů či schvalování dopravního značení. V neposlední řadě mohou působit jako učitelé v autoškolách, technici na stanicích technické kontroly (STK) nebo jako specialisté v organizacích zabývajících se dopravní prevencí a vzděláváním, jako je například BESIP.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů jsou značně diverzifikované a odvíjejí se od zvoleného sektoru a konkrétní pracovní pozice. V případě uplatnění v bezpečnostních sborech, jako je Policie ČR nebo Hasičský záchranný sbor, je finanční ohodnocení definováno služebním zákonem a souvisejícími platovými tabulkami. To znamená stabilní, předem daný platový postup závislý na dosažené hodnosti a odsloužených letech, doplněný o různé příplatky, například za riziko, směnnost nebo osobní ohodnocení. K tomu se často přidávají i zajímavé benefity, jako je náborový příspěvek, delší dovolená, příspěvky na penzijní připojištění a po určité době služby i nárok na výsluhový příspěvek, což představuje významný stabilizační prvek. V soukromém sektoru, například v pojišťovnách nebo dopravních firmách, je mzdová úroveň variabilnější a více závislá na výkonu, velikosti a úspěšnosti firmy a také na regionu. Nástupní mzdy mohou být srovnatelné s veřejným sektorem, ale potenciál pro růst je zde často vyšší a rychlejší, zejména u výkonnostně orientovaných pozic, jako je likvidátor pojistných událostí, kde může být část mzdy tvořena bonusy za počet a kvalitu vyřešených případů. U manažerských pozic, například fleet manažera, může ohodnocení dosahovat nadprůměrných hodnot, avšak je spojeno s vyšší mírou odpovědnosti. Ve státní správě na úřadech je plat opět tabulkový, zpravidla o něco nižší než v bezpečnostních sborech, ale nabízí vysokou stabilitu a standardní pracovní dobu. Obecně lze říci, že absolventi mohou očekávat solidní nástupní ohodnocení s dobrým potenciálem pro budoucí růst, přičemž volba mezi stabilitou a jistotou veřejného sektoru a dynamikou a vyšším výdělkovým potenciálem soukromé sféry je čistě na jejich osobních preferencích.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří v sobě snoubí smysl pro řád, spravedlnost a zodpovědnost s technickým myšlením a zájmem o dynamický svět dopravy a techniky. Je vhodný pro osobnosti, které jsou přirozeně zásadové, důsledné a nebojí se nést odpovědnost za svá rozhodnutí, často učiněná pod časovým tlakem nebo ve stresových situacích. Úspěšný student a později i profesionál v tomto odvětví musí být psychicky odolný, vyrovnaný a disponovat vynikajícími komunikačními schopnostmi, protože bude denně jednat s lidmi v nejrůznějších, mnohdy konfliktních či emočně vypjatých situacích, jako je například řešení dopravní nehody. Schopnost zachovat si klidnou hlavu, jednat asertivně, ale zároveň empaticky, je naprosto klíčová. Důležitá je také dobrá fyzická kondice, zejména pro ty, kteří směřují do bezpečnostních sborů, kde je součástí služebních povinností i práce v terénu za jakéhokoliv počasí. Kandidát by měl mít pozitivní vztah k technice, zejména k automobilům, a ochotu neustále se vzdělávat v oblasti rychle se měnící legislativy a nových technologií ve vozidlech. Systematičnost, pečlivost a organizační schopnosti jsou nezbytné pro zvládnutí administrativní zátěže spojené s vedením spisů a dokumentace. Tento obor není pro lidi, kteří hledají stereotypní kancelářskou práci, ale pro ty, kteří chtějí aktivní, smysluplné a společensky prospěšné povolání, kde každý den přináší nové výzvy a kde jejich práce přímo přispívá k ochraně životů a majetku. Stručně řečeno, studijní obor Bezpečnost v silniční dopravě je určen pro budoucí profesionály s pevným charakterem, přirozenou autoritou a touhou aktivně se podílet na zajišťování pořádku a bezpečí na našich silnicích.