Tato středoškolská kvalifikace představuje komplexní a dynamický program, který studenty připravuje na profesní dráhu v jednom z největších a nejrychleji se rozvíjejících sektorů světové ekonomiky. Jádrem studia je pochopení turismu jako společenského, kulturního a ekonomického fenoménu, což vyžaduje interdisciplinární přístup a propojení znalostí z mnoha různých oblastí. Student se tak nesetkává pouze s jedním úzce zaměřeným tématem, ale proniká do souvislostí mezi geografií, ekonomikou, historií a psychologií. Klíčové předměty jsou pečlivě sestaveny tak, aby poskytly absolventům jak teoretický základ, tak i praktické dovednosti okamžitě uplatnitelné v praxi. Základním pilířem je výuka minimálně dvou cizích jazyků na pokročilé úrovni, přičemž důraz je kladen na odbornou terminologii a schopnost plynulé komunikace v reálných pracovních situacích, ať už s klientem, nebo se zahraničním partnerem. Bez perfektní znalosti angličtiny a dalšího světového jazyka, například němčiny, španělštiny či francouzštiny, je úspěch v tomto odvětví téměř nemyslitelný. Dalším stěžejním předmětem je ekonomika a management, kde se studenti učí základům podnikání, marketingu, účetnictví, cenotvorbě a řízení lidských zdrojů, což jim dává předpoklady nejen pro zaměstnanecký poměr, ale i pro případné založení vlastní firmy. Specifický předmět technika služeb pak studenty seznamuje s konkrétními činnostmi cestovních kanceláří a agentur, od tvorby a kalkulace zájezdů přes práci s rezervačními systémy (jako jsou Amadeus nebo Galileo) až po komplexní péči o zákazníka. Neméně důležitý je zeměpis daného odvětví, který dalece přesahuje běžné školní znalosti a zaměřuje se na turistické regiony světa, jejich specifika, kulturní dědictví, přírodní atraktivity i infrastrukturu. Předměty jako dějiny kultury a umění pak poskytují nezbytný kontext pro práci průvodce nebo pro tvorbu kulturně-poznávacích produktů. Nedílnou a zásadní součástí studia je odborná praxe, kterou studenti absolvují v reálném prostředí, například v hotelech, cestovních kancelářích, informačních centrech či na letištích, kde si mohou ověřit své teoretické znalosti a získat cenné pracovní návyky a kontakty. Cílem je tedy vychovat flexibilního, jazykově vybaveného a obchodně zdatného profesionála, který se dokáže orientovat v mezinárodním prostředí a poskytovat služby na vysoké úrovni.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi této specializace mají mimořádně široké možnosti uplatnění, jelikož získané dovednosti jsou přenositelné do mnoha segmentů sektoru služeb. Nejčastěji nacházejí práci v cestovních kancelářích a agenturách, kde mohou působit na různých pozicích. Jako referenti prodeje přímo komunikují s klienty, radí jim s výběrem dovolené a prodávají zájezdy. Na pozici produktového manažera se naopak podílejí na samotné tvorbě cestovních produktů, což obnáší vyjednávání s hotely, leteckými společnostmi a dalšími dodavateli v destinacích, sestavování itinerářů a kalkulaci cen. Další možností je práce delegáta v zahraniční destinaci, který se stará o klienty přímo na místě, řeší jejich problémy a organizuje fakultativní výlety. Velmi významným zaměstnavatelem je hotelnictví a ubytovací služby. Absolventi mohou začínat na pozici recepčního, kde jsou první tváří hotelu, postupně se mohou vypracovat na pozice v rezervačním oddělení, guest relations managera nebo vedoucího směny. V menších hotelech a penzionech mohou po získání zkušeností aspirovat i na manažerské pozice. Další uplatnění se nabízí v dopravě, například v zákaznických službách leteckých společností, na pozicích pozemního personálu na letištích (odbavení, práce u odletové brány) nebo v mezinárodní autobusové a železniční dopravě. Absolventi se silnými prezentačními dovednostmi a hlubokými znalostmi se mohou stát profesionálními průvodci, ať už v rámci České republiky nebo jako průvodci poznávacích zájezdů do zahraničí. Významným segmentem jsou také turistická informační centra, kde poskytují informace návštěvníkům, nebo správy hradů, zámků a jiných památek. Své místo najdou i v oblasti kongresové a incentivní turistiky (MICE), kde se podílejí na organizaci velkých firemních akcí, konferencí a veletrhů. V neposlední řadě mohou pracovat pro destinační managementové organizace, které se starají o marketing a propagaci celých regionů, nebo v lázeňství a wellness sektoru, který zažívá obrovský rozmach.
Platy či mzdy
Mzdové a platové podmínky absolventů jsou velmi rozmanité a závisí na řadě faktorů. Nástupní ohodnocení na základních pozicích, jako je například recepční nebo referent prodeje v menší cestovní kanceláři, se obvykle pohybuje v úrovni průměrných nástupních platů v sektoru služeb a není zpočátku nijak závratné. Klíčovou roli však hraje region, kdy platy v Praze a velkých městech jsou znatelně vyšší než ve zbytku republiky. Zásadní vliv na výši příjmu má také typ zaměstnavatele – práce pro velký mezinárodní hotelový řetězec nebo renomovanou cestovní kancelář je zpravidla ohodnocena lépe než pozice v malém rodinném penzionu. S rostoucími zkušenostmi, specializací a především s prokázanými výsledky se však platové podmínky výrazně zlepšují. Například u obchodních pozic je často mzda tvořena základní složkou a pohyblivou prémiovou složkou závislou na objemu prodeje, což motivovaným jedincům umožňuje dosáhnout na velmi zajímavé příjmy. Manažerské pozice, jako je vedoucí hotelu nebo produktový manažer, jsou již ohodnoceny nadprůměrně. Obrovskou výhodou a faktorem, který výrazně zvyšuje cenu absolventa na trhu práce, je jazyková vybavenost. Plynulá znalost dvou a více světových jazyků může znamenat skokový nárůst mzdového ohodnocení. Je také třeba zmínit, že součástí odměny v tomto odvětví bývají i atraktivní nefinanční benefity, jako jsou výrazné slevy na dovolené, možnost cestování za účelem poznání nových destinací (tzv. fam tripy) nebo práce v multikulturním a dynamickém prostředí, což může pro mnohé představovat významnou hodnotu.
Uchazeči
Tento typ studijního programu je ideální volbou pro osobnosti, které jsou přirozeně extrovertní, komunikativní a rády pracují s lidmi. Úspěšný student a později profesionál v tomto oboru musí mít vynikající verbální projev, být empatický a trpělivý, protože každodenní kontakt s klienty, často z různých kulturních prostředí, je základem práce. Nezbytná je vysoká míra flexibility, schopnost rychle se adaptovat na nečekané situace a řešit problémy pod tlakem – zpožděný let, nespokojený host nebo změna programu na poslední chvíli jsou běžnou realitou. Kandidát by měl mít silné organizační schopnosti, smysl pro detail a zodpovědnost, jelikož plánování zájezdu nebo péče o skupinu turistů vyžaduje preciznost. Velkým předpokladem je vrozená zvídavost, zájem o cizí země, odlišné kultury a touha neustále se učit nové věci, zejména cizí jazyky. Bez lásky k jazykům a ochoty je aktivně používat se v této profesi nelze prosadit. Člověk by měl být také proaktivní, mít obchodního ducha a orientaci na zákazníka, tedy upřímnou snahu poskytnout klientovi co nejlepší zážitek. Odolnost vůči stresu a schopnost zachovat si profesionální a pozitivní přístup i při řešení stížností je naprosto klíčová. Zkrátka, je to obor pro lidi s otevřenou myslí, kteří nehledají rutinní práci od devíti do pěti, jsou ochotni pracovat i o víkendech nebo ve večerních hodinách a jejich největší odměnou je spokojený zákazník. Pro takto založeného jedince je studium oboru Cestovní ruch nejen přípravou na povolání, ale i splněním osobních zájmů a vášní.