Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Veřejnosprávní činnost s podporou ICT – 6843N10

Studium zaměřené na administrativní a správní procesy s výraznou podporou moderních technologií představuje komplexní přípravu pro dynamicky se vyvíjející trh práce, kde se prolíná potřeba precizní administrativní práce se schopností efektivně využívat digitální nástroje. Absolventi získávají široký a mezioborový přehled, který jim otevírá dveře do mnoha sektorů. Základním stavebním kamenem vzdělávání je hluboké porozumění fungování veřejné správy, a to jak na úrovni státní správy, tak na úrovni územní samosprávy, tedy obcí a krajů. Žáci se učí orientovat ve složité struktuře úřadů, rozumět jejich kompetencím a procesům, které v nich probíhají. Klíčovým předmětem je proto právo, které je vyučováno v prakticky zaměřené podobě. Nejde o teoretickou přípravu právníků, ale o schopnost aplikovat základní právní normy v každodenní praxi, například v oblasti správního práva, občanského práva, pracovního práva či živnostenského práva. Studenti se učí vyhledávat relevantní informace v právních předpisech, interpretovat je a aplikovat při řešení konkrétních úkolů a situací. Dalším pilířem je ekonomika a účetnictví. Žáci si osvojují základy makroekonomie i mikroekonomie, aby chápali širší souvislosti fungování státu a podniků. V účetnictví se zaměřují především na specifika účetnictví rozpočtových a příspěvkových organizací, což je nezbytné pro práci ve veřejném sektoru, ale získávají i solidní základ v podvojném účetnictví využitelném v komerční sféře. Nepostradatelnou součástí je výuka písemné a elektronické komunikace, kde se klade důraz na profesionální vyjadřování, formální úpravu úředních dokumentů, jako jsou rozhodnutí, protokoly, žádosti či smlouvy, a zvládnutí pravidel spisové služby, včetně práce s datovými schránkami a systémy pro správu dokumentů (DMS). Právě zde se výrazně projevuje přidaná hodnota v podobě informačních a komunikačních technologií. Studenti se neučí jen standardní kancelářský software na pokročilé úrovni (textové editory, tabulkové procesory, prezentační nástroje), ale pronikají i do problematiky správy databází, základů kybernetické bezpečnosti, práce se specifickými portály veřejné správy (např. Czech POINT) a efektivního využívání internetu pro vyhledávání ověřených informací. Výuka cizích jazyků, obvykle angličtiny nebo němčiny, je zaměřena na odbornou terminologii z oblasti administrativy, práva a obchodu, což zvyšuje uplatnitelnost absolventů i v mezinárodním kontextu.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto studijního zaměření mají mimořádně široké možnosti uplatnění, jelikož jejich dovednosti jsou žádané napříč celým spektrem zaměstnavatelů. Primárním a nejčastějším cílem je veřejný sektor. Zde se mohou uplatnit jako referenti na obecních, městských či krajských úřadech, a to na nejrůznějších odborech. Může jít například o pozici na odboru dopravy, kde vyřizují agendu řidičských průkazů a registrace vozidel, na stavebním úřadě, kde se podílejí na administrativní podpoře stavebních řízení, na sociálním odboru, kde pomáhají s agendou sociálních dávek, nebo na živnostenském úřadě. Dalšími typickými pozicemi jsou matrikář či matrikářka, pracovník podatelny a spisovny, nebo specializovaný pracovník kontaktního místa veřejné správy Czech POINT. Uplatnění nacházejí také v dalších orgánech státní správy, jako jsou finanční úřady, úřady práce, Česká správa sociálního zabezpečení nebo katastrální úřady. Jejich kombinace znalostí administrativních postupů a ICT dovedností je zde vysoce ceněna. Mimo klasické úřady se mohou absolventi uplatnit v příspěvkových organizacích, například ve školách, nemocnicích, kulturních zařízeních či domovech pro seniory na pozicích administrativních pracovníků, personalistů nebo ekonomů. Jejich kvalifikace však není omezena pouze na veřejnou sféru. V soukromém sektoru jsou velmi žádaní na pozicích administrativních pracovníků, asistentů a asistentek managementu, office manažerů či referentů v personálních (HR) odděleních. Schopnost tvořit a spravovat dokumenty, organizovat chod kanceláře a efektivně komunikovat je klíčová pro každou firmu. Specifické uplatnění mohou najít v advokátních a notářských kancelářích jako administrativní podpora, v realitních kancelářích při správě smluvní dokumentace nebo v pojišťovnách a bankách na pozicích, které vyžadují precizní práci s dokumenty a daty klientů.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů po nástupu do praxe se liší v závislosti na zvoleném sektoru, regionu a konkrétní pracovní pozici. Ve veřejném sektoru, tedy na úřadech a ve státních institucích, je odměňování striktně vázáno na platové tabulky stanovené vládou. Nástupní plat čerstvého absolventa střední školy se zařazuje do příslušné platové třídy podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce a do platového stupně podle délky dosažené praxe, která je u absolventa nulová. Počáteční ohodnocení je proto obvykle na nižší úrovni, avšak poskytuje jistotu a transparentnost. S narůstající praxí dochází k automatickému postupu do vyšších platových stupňů a s případným převzetím odpovědnější agendy nebo dalším vzděláváním je možný i postup do vyšší platové třídy. K základnímu platu často náleží i nenárokové složky, jako jsou osobní ohodnocení a odměny, jejichž výše závisí na hodnocení nadřízeného a finančních možnostech dané instituce. V soukromém sektoru je situace odlišná a mzdové ohodnocení je mnohem variabilnější. Nástupní mzda je předmětem individuálního vyjednávání mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a odvíjí se od aktuální poptávky na trhu práce, velikosti a finanční síly firmy, regionu a samozřejmě od dovedností a proaktivního přístupu samotného uchazeče. Obecně platí, že v komerční sféře mohou být nástupní mzdy vyšší než ve veřejném sektoru, zejména ve velkých městech a v mezinárodních firmách. Růst mzdy je pak závislý na výkonu, ochotě se dále vzdělávat a přebírat nové úkoly. Absolventi, kteří prokáží nadstandardní organizační schopnosti, jazykovou vybavenost nebo pokročilé IT dovednosti, mají potenciál dosáhnout na výrazně nadprůměrné mzdové ohodnocení a rychlejší kariérní postup.

 

Uchazeči

Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří mají smysl pro pořádek, systém a detail. Je vhodný pro studenty, kteří jsou pečliví, zodpovědní a spolehliví, neboť práce s úředními dokumenty a daty vyžaduje absolutní přesnost a důslednost. Uchazeč by měl mít pozitivní vztah k práci s počítačem a moderními technologiemi a neměl by se bát učit se pracovat s novými softwarovými aplikacemi a online systémy. Důležitou vlastností je také trpělivost a dobré komunikační schopnosti, protože součástí práce je často jednání s lidmi – občany, klienty či kolegy, a to jak v osobním, tak v písemném styku. Schopnost jasně a srozumitelně formulovat myšlenky, ale také umění naslouchat, je klíčová. Vzhledem k tomu, že absolventi často pracují s citlivými a důvěrnými informacemi, je nezbytná diskrétnost a vysoká míra osobní integrity. Tento obor osloví ty, kteří preferují stabilní zaměstnání s jasně danými pravidly a postupy, ale zároveň jim nevadí dynamické prostředí, které přináší neustálé legislativní změny a technologický vývoj. Není to obor pro lidi, kteří hledají výhradně kreativní a uměleckou seberealizaci, ale spíše pro ty, kteří nacházejí uspokojení v dobře odvedené organizaci, administraci a v pomoci druhým orientovat se ve složitém světě předpisů a nařízení. Pro takto zaměřené jedince, kteří hledají smysluplnou a stabilní kariéru na pomezí administrativy, práva a moderních technologií, je studium oboru Veřejnosprávní činnost s podporou ICT ideální volbou.