Charakteristika tohoto šestiletého studijního programu spočívá v jeho mimořádné šíři a hloubce všeobecného vzdělání, které je koncipováno jako intenzivní příprava pro studium na vysokých školách jakéhokoliv zaměření. Cílem není úzká specializace, ale naopak budování pevných a komplexních základů ve všech klíčových vědních oblastech. Studenti, kteří nastupují již po páté třídě základní školy, procházejí systematickým a provázaným kurikulem. V humanitní oblasti je kladen enormní důraz na český jazyk a literaturu, kde se studenti učí nejen precizní gramatice a stylistice, ale především kritické analýze textů, interpretaci literárních děl v historickém a kulturním kontextu a rozvoji vlastního kultivovaného písemného i ústního projevu. Dějepis a základy společenských věd je vedou k pochopení historických souvislostí, politických systémů a filozofických směrů, čímž se formuje jejich občanská gramotnost a schopnost argumentace. Neoddělitelnou součástí je studium dvou cizích jazyků, obvykle angličtiny na velmi pokročilé úrovni a dalšího volitelného jazyka (němčina, francouzština, španělština, ruština), kde se cílí na dosažení plynulé komunikace a schopnosti studovat odbornou literaturu v daném jazyce. Přírodovědná větev vzdělávání je stejně robustní. Matematika je vyučována v rozsahu, který dalece přesahuje běžné středoškolské penzum, a rozvíjí logické, abstraktní a analytické myšlení, což je esenciální pro budoucí techniky, vědce i ekonomy. Fyzika, chemie a biologie jsou prezentovány nejen jako soubor faktů, ale především jako vědní disciplíny s vlastní metodologií, důrazem na experimentální činnost, formulaci hypotéz a vyhodnocování dat. Studenti se učí řešit komplexní problémy a chápat přírodní zákony v jejich vzájemné provázanosti. Kromě těchto stěžejních pilířů program doplňují předměty jako geografie, informatika a výpočetní technika, estetická výchova (hudební, výtvarná) a tělesná výchova, které zajišťují harmonický rozvoj osobnosti. Klíčovými rozvíjenými dovednostmi jsou schopnost kritického myšlení, syntéza informací z různých zdrojů, efektivní práce s informacemi, samostatnost, organizace času a schopnost dlouhodobé systematické práce, což jsou kompetence nezbytné pro úspěšné zvládnutí náročného vysokoškolského studia a pro celoživotní učení.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto typu studia se díky své všestrannosti a hlubokým teoretickým základům uplatňují v nesmírně širokém spektru profesí, a to prakticky výhradně po absolvování navazujícího terciárního vzdělávání. Jejich příprava jim otevírá dveře na nejprestižnější a nejnáročnější vysokoškolské obory. Typickým příkladem jsou lékařské profese, kde se absolventi stávají lékaři různých specializací (chirurgové, internisté, pediatři, kardiologové), zubními lékaři, farmaceuty ve výzkumu či lékárnách, nebo vědeckými pracovníky v biomedicínských oborech, kde zúročí své hluboké znalosti chemie, biologie a fyziky. V právní sféře nacházejí uplatnění jako advokáti, soudci, státní zástupci, notáři, podnikoví právníci nebo specialisté na mezinárodní právo v diplomatických službách, přičemž těží ze své schopnosti přesné formulace, argumentace a pochopení složitých společenských struktur. Technologický a IT sektor je další dominantní oblastí; absolventi se stávají softwarovými inženýry, datovými analytiky, specialisty na umělou inteligenci a strojové učení, kybernetickou bezpečnost nebo systémovými architekty, kde plně využívají své silné matematicko-logické myšlení. V oblasti ekonomie a financí působí jako finanční analytici, portfolio manažeři, auditoři, daňoví poradci, ředitelé velkých korporací nebo marketingoví a HR manažeři. Humanitní a společenskovědní zaměření vede k profesím jako je novinář, redaktor, editor v nakladatelství, překladatel a tlumočník na nejvyšší úrovni, psycholog, psychoterapeut, sociolog provádějící výzkumy veřejného mínění, diplomat či pracovník v mezinárodních neziskových organizacích. Silné zastoupení mají také v akademické sféře jako vysokoškolští pedagogové a vědci v téměř jakémkoliv oboru, od částicové fyziky přes literární vědu až po archeologii. Stávají se také architekty, projektanty, pedagogy na středních i základních školách nebo experty ve státní správě na analytických a koncepčních pozicích.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů jsou extrémně variabilní a neodvíjejí se primárně od samotného faktu absolvování tohoto středoškolského programu, ale od následně zvoleného vysokoškolského oboru, dosaženého stupně vzdělání (Bc., Mgr., Ph.D.) a finální profesní dráhy. Obecně lze konstatovat, že tento typ vzdělání poskytuje předpoklady pro dosažení nadprůměrného finančního ohodnocení v dlouhodobém horizontu, neboť otevírá cestu k vysoce kvalifikovaným a žádaným profesím. Absolventi směřující do sektorů jako jsou informační technologie, finance, bankovnictví, specializované právo nebo manažerské pozice v mezinárodních korporacích mohou očekávat platové podmínky patřící k nejvyšším na trhu práce. Podobně lukrativní je ohodnocení ve specifických lékařských oborech po získání potřebných atestací a praxe. Naopak v některých oblastech veřejného sektoru, jako je školství, sociální služby nebo základní vědecký výzkum financovaný z veřejných grantů, může být nástupní i pozdější platové ohodnocení skromnější, ačkoliv společenská prestiž těchto povolání je vysoká. Mzda je silně ovlivněna faktory jako je region (v metropolích a velkých městech jsou platy obecně vyšší), velikost a typ zaměstnavatele (nadnárodní korporace versus malá lokální firma či státní instituce), míra zodpovědnosti, jazyková vybavenost a další specializované dovednosti. Klíčovou výhodou absolventů je jejich adaptabilita a schopnost dalšího profesního růstu, což jim umožňuje v průběhu kariéry přecházet na lépe ohodnocené pozice a udržovat si vysokou cenu na trhu práce.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální volbou pro žáky, kteří jsou intelektuálně zvídaví, mají široký záběr zájmů a dosahují výborných studijních výsledků již na prvním stupni základní školy. Jedná se o osobnosti s výraznou vnitřní motivací k poznávání a silnou touhou pokračovat ve studiu na vysoké škole, i když třeba v jedenácti letech ještě nemají jasnou představu o své budoucí profesi. Jsou to takzvané studijní typy, kterým nečiní potíže abstraktní myšlení, teoretické koncepce a práce s velkým objemem informací. Vyžaduje se od nich vysoká míra samostatnosti, svědomitosti a schopnost efektivně si organizovat čas, protože studijní zátěž je značná a tempo výuky rychlé. Vhodný kandidát by měl mít dobře rozvinuté logické uvažování, ale zároveň i cit pro jazyk a humanitní vědy. Není to škola pro studenty, kteří hledají úzkou a rychlou specializaci vedoucí přímo k řemeslu nebo konkrétní technické profesi ihned po maturitě. Je naopak určena pro ty, kteří chtějí získat co nejširší a nejpevnější všeobecný přehled, aby si nechali otevřené dveře ke všem možnostem budoucího směřování a mohli si kvalifikovaně vybrat vysokoškolský obor až v pozdějším věku na základě zralé úvahy. Je to tedy cesta pro ambiciózní a pracovité jedince, kteří jsou ochotni investovat šest let do náročného, ale nesmírně obohacujícího intelektuálního rozvoje, který jim poskytne nejlepší možný odrazový můstek pro budoucí akademickou a profesní kariéru, přičemž právě šestileté Gymnázium představuje v tomto ohledu optimální formát.