Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Praktická škola dvouletá – 7862C02

Tento specifický dvouletý vzdělávací program je koncipován primárně pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole speciální nebo v základní škole, avšak jejich předpoklady neumožňují úspěšné zvládnutí náročnějšího odborného učiliště. Cílem studia není získání výučního listu, ale systematické prohloubení a rozšíření všeobecného vzdělání a především osvojení klíčových praktických dovedností nezbytných pro co nejvyšší míru soběstačnosti v běžném životě a pro uplatnění na trhu práce v rámci jednoduchých manuálních činností. Výuka klade mimořádný důraz na individuální přístup, trpělivost a názornost, probíhá v malých kolektivech a je silně zaměřena na praktickou stránku věci. Mezi stěžejní oblasti vzdělávání patří příprava pokrmů, kde se žáci učí základním kuchařským technikám, zásadám hygieny v kuchyni, sestavování jednoduchého jídelníčku a bezpečné obsluze kuchyňských spotřebičů, což přímo přispívá k jejich samostatnosti v domácnosti. Dalším významným modulem jsou pěstitelské práce, které zahrnují péči o rostliny v interiéru i exteriéru, základy zahradničení, poznávání běžných plodin a péči o školní pozemek, což rozvíjí vztah k přírodě a odpovědnost. Neméně důležitou součástí jsou ruční práce a práce s různými materiály, jako je dřevo, textil, papír či keramická hlína, kde si žáci osvojují manuální zručnost, trpělivost a schopnost postupovat podle jednoduchého návodu při výrobě drobných předmětů. Všeobecně vzdělávací předměty jako český jazyk a matematika jsou vyučovány s maximálním důrazem na praktickou aplikaci – například nácvik psaní žádostí, vyplňování formulářů, čtení s porozuměním jednoduchým textům, jako jsou jízdní řády, a základní finanční gramotnost zahrnující počítání s penězi při nákupu. Součástí je i výchova ke zdraví, rodinná výchova a základy obsluhy a údržby domácnosti, včetně úklidu a péče o prádlo. Velký prostor je věnován také rozvoji sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nezbytné pro budoucí pracovní i osobní život.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto typu studia nacházejí uplatnění především v pomocných a nekvalifikovaných profesích, kde je kladen důraz na pečlivost, spolehlivost a manuální zručnost při vykonávání rutinních a jasně definovaných úkolů. Jejich velkou výhodou je, že během studia získali základní pracovní návyky, jako je dodržování pracovní doby, odpovědnost za svěřený úkol a schopnost pracovat pod dohledem. Konkrétní pracovní pozice se často nacházejí v sektoru služeb a výroby. Velmi časté je uplatnění jako pomocná síla v kuchyni, například ve školních jídelnách, restauracích, nemocnicích nebo domovech pro seniory, kde jejich náplní práce bývá mytí nádobí, čištění zeleniny, úklid pracovních ploch a další přípravné práce. Dále se mohou uplatnit v oblasti úklidových služeb, kde zajišťují pravidelný úklid kancelářských prostor, škol, zdravotnických zařízení nebo veřejných budov. Další významnou oblastí jsou pomocné práce v zahradnictví, zemědělských podnicích nebo na farmách, kde mohou vykonávat činnosti jako je pletí, zalévání, sklizeň ovoce a zeleniny nebo péče o drobná hospodářská zvířata. Absolventi se také často uplatňují jako pomocní dělníci ve výrobě či ve skladech, kde se věnují jednoduché montáži, kompletaci výrobků, balení, etiketování zboží nebo třídění materiálu. Své místo nacházejí i v prádelnách a čistírnách při třídění a skládání prádla. Specifickou a velmi důležitou možností je zaměstnání v chráněných dílnách, které jsou přizpůsobeny potřebám osob se zdravotním znevýhodněním a nabízejí jim bezpečné a podpůrné pracovní prostředí. V neposlední řadě mohou vykonávat pomocné práce v sociálních službách, například jako pomocný personál v domovech důchodců nebo ústavech sociální péče, kde pomáhají s úklidem, roznášením jídla nebo doprovodem klientů.

 

Platy či mzdy

Mzdové či platové ohodnocení absolventů těchto oborů se typicky pohybuje na nižší úrovni příjmového spektra a často se odvíjí od státem garantované minimální mzdy, případně od nejnižších úrovní zaručené mzdy platných pro danou skupinu prací. Výše odměny je výrazně ovlivněna několika faktory, přičemž konkrétní částky se liší. Zásadní roli hraje region, ve kterém absolvent hledá uplatnění, jelikož mzdová úroveň v hlavním městě či velkých průmyslových aglomeracích je obecně vyšší než ve strukturálně postižených nebo venkovských oblastech. Důležitý je také typ zaměstnavatele; zatímco soukromé firmy v ziskovém sektoru mohou nabízet mírně lepší podmínky, příspěvkové organizace, neziskový sektor nebo chráněné dílny se obvykle striktněji drží tabulkových platů a minimálních mzdových tarifů. Samotná náplň práce a míra požadované samostatnosti a odpovědnosti rovněž ovlivňují konečnou výši mzdy. Většinou se jedná o základní mzdu bez výraznějších prémiových složek, i když za spolehlivost a dobrý pracovní výkon mohou být poskytovány menší osobní příplatky či odměny. V některých případech, zejména v sektoru sociálních služeb, může být finanční ohodnocení doplněno o nefinanční benefity, jako je příspěvek na stravování nebo další formy zaměstnanecké podpory. Celkově lze tedy očekávat spíše základní, vstupní úroveň odměňování, která absolventům poskytuje základní finanční jistotu, ale neumožňuje tvorbu výraznějších úspor.

 

Uchazeči

Tento studijní obor je ideálně vhodný pro mladé lidi, kteří mají snížené kognitivní schopnosti, lehké mentální postižení nebo jiné speciální vzdělávací potřeby, které jim ztěžují zvládání abstraktního a teoretického učiva v běžných typech škol. Je určen pro žáky, kteří se lépe učí prostřednictvím praktické činnosti, nápodoby a opakovaného nácviku, a pro které je důležitý hmatatelný výsledek jejich práce. Charakteristickým rysem vhodného uchazeče je potřeba strukturovaného, klidného a podpůrného prostředí s menším počtem žáků ve třídě, což umožňuje pedagogům uplatňovat vysoce individuální přístup. Je to volba pro jedince, kteří sice mohou mít potíže se čtením složitých textů nebo s pokročilou matematikou, ale zároveň mohou být velmi manuálně zruční, pečliví, trpěliví a spolehliví při vykonávání praktických úkolů. Hodí se pro ty, kteří mají pozitivní vztah k manuální práci, ať už v kuchyni, na zahradě nebo v dílně, a nacházejí uspokojení v konkrétních, viditelných výsledcích své snahy. Důležitá je také vnitřní motivace studenta k osamostatnění se v rámci svých možností a ochota učit se základním pracovním a sociálním návykům. Pro žáky, kteří potřebují více času na osvojení nových dovedností a pro které je nejdůležitějším cílem vzdělávání dosažení co největší míry soběstačnosti v osobním životě a příprava na začlenění do pracovního procesu na adekvátní pozici, je studium oboru Praktická škola dvouletá ideální volbou.