Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Management sportu – 6431N09

Charakteristika tohoto specifického středoškolského vzdělávacího programu spočívá v unikátním propojení dvou zdánlivě odlišných světů: světa ekonomiky, marketingu a řízení se světem sportu, tělovýchovy a zdravého životního stylu. Nejedná se o čistě sportovní obor zaměřený na výkonnostní přípravu, ani o standardní ekonomickou školu, nýbrž o hybridní studium, které připravuje absolventy na organizační, řídící a obchodní role v dynamickém a neustále se rozvíjejícím sportovním prostředí. Studenti se během studia ponoří do širokého spektra klíčových předmětů, které jim poskytnou komplexní základ pro budoucí kariéru. V bloku ekonomických předmětů se detailně seznámí s ekonomikou podniku, účetnictvím, základy práva se zaměřením na specifika sportovního odvětví, jako jsou smlouvy s hráči či sponzorské dohody, a především s managementem a marketingem, kde se učí, jak budovat značku sportovního klubu, jak efektivně komunikovat s fanoušky a médii nebo jak vytvářet úspěšné marketingové kampaně. Důraz je kladen na praktické využití těchto znalostí, například formou tvorby fiktivních podnikatelských plánů pro sportovní centra či marketingových strategií pro sportovní akce. Paralelně s tím probíhá výuka odborných sportovních předmětů, které zahrnují teorii sportovního tréninku, psychologii sportu pro pochopení motivace a týmové dynamiky, základy regenerace, výživy a kompenzačních cvičení, a v neposlední řadě také organizaci sportovních akcí, kde si studenti v praxi vyzkouší plánování, rozpočtování a realizaci turnajů či závodů. Nedílnou součástí je i prohlubování všeobecného přehledu v předmětech jako dějiny sportu a olympismu. Klíčovou roli hraje také výuka cizích jazyků, především angličtiny, která je v mezinárodním sportovním světě nezbytností, a rovněž informační technologie, jež učí studenty pracovat s daty, spravovat sociální sítě a využívat moderní software pro řízení projektů. Výsledkem je absolvent, který disponuje nejen teoretickými znalostmi, ale především praktickými dovednostmi v oblasti komunikace, týmové práce, projektového řízení, finančního plánování a kreativního řešení problémů, což z něj činí vysoce adaptabilního a žádaného specialistu.

 

Uplatnění absolventů oboru

Absolventi tohoto vzdělávacího směru nacházejí uplatnění v širokém spektru pracovních pozic napříč celým sportovním průmyslem, a to jak v soukromém, tak ve veřejném i neziskovém sektoru. Jednou z nejčastějších kariérních cest je působení ve sportovních klubech a svazech, kde mohou zastávat pozice jako manažer klubu, zodpovědný za celkový chod organizace od financí po personální otázky, sportovní ředitel, který se stará o skladbu týmu a trenérské zázemí, nebo specializovanější role jako marketingový manažer, jehož úkolem je propagace klubu a péče o sponzory, PR specialista komunikující s médii a veřejností, či event manažer, který kompletně zajišťuje organizaci domácích zápasů a dalších akcí. Další významnou oblastí jsou sportovní a marketingové agentury, kde se mohou uplatnit jako projektoví manažeři organizující velké sportovní události, specialisté na sportovní marketing pro firemní klienty nebo jako asistenti hráčských agentů, kteří se podílejí na vyjednávání smluv a péči o kariéru sportovců. Velký potenciál nabízí také dynamicky rostoucí sektor fitness a wellness, kde se absolventi stávají provozními manažery fitness center, vedoucími wellness resortů nebo zakládají vlastní sportovní zařízení. Své místo nacházejí i ve veřejné správě, například jako referenti na odborech sportu a mládeže na městských úřadech či krajských úřadech, kde se podílejí na tvorbě sportovní koncepce a rozdělování dotací. Obchodní talent mohou zúročit v maloobchodě a velkoobchodě se sportovním zbožím, a to na pozicích jako vedoucí prodejny, produktový manažer pro určitou značku nebo nákupčí. V neposlední řadě tento obor poskytuje vynikající základ pro vlastní podnikání; mnoho absolventů si zakládá vlastní sportovní akademie pro děti, organizuje sportovní kempy a soustředění, provozuje e-shopy se sportovním vybavením nebo nabízí konzultační služby v oblasti sportovního marketingu a managementu.

 

Platy či mzdy

Platové a mzdové podmínky absolventů se značně liší v závislosti na konkrétním sektoru, velikosti organizace, regionu a samozřejmě na individuálních schopnostech, zkušenostech a dosažených výsledcích. Nástupní ohodnocení po absolvování střední školy se obvykle pohybuje na úrovni srovnatelné s jinými administrativními, organizačními a obchodními pozicemi, které vyžadují maturitu. V počátcích kariéry, například na pozicích asistenta marketingu v menším klubu nebo jako provozní pracovník ve fitness centru, je finanční ohodnocení spíše základní. S rostoucí praxí, nabytými zkušenostmi a prokazatelnými úspěchy, jako je například úspěšně zorganizovaná akce, získání významného sponzora nebo zvýšení členské základny, se však finanční ohodnocení může poměrně dynamicky zvyšovat. Obecně platí, že komerční sektor, reprezentovaný velkými sportovními značkami, úspěšnými marketingovými agenturami či profesionálními kluby s vysokými rozpočty, nabízí výrazně lepší platové možnosti než sektor neziskový nebo veřejný, jako jsou menší lokální tělovýchovné jednoty nebo pozice ve státní správě. Na vrcholových manažerských pozicích, jako je sportovní ředitel prvoligového klubu, marketingový ředitel nadnárodní sportovní značky nebo majitel úspěšné agentury, dosahují příjmy výrazně nadprůměrné úrovně a často jsou doplněny o výkonnostní bonusy vázané na sportovní a ekonomické výsledky. Mzda je tedy velmi flexibilní a silně odráží přidanou hodnotu, kterou je absolvent schopen organizaci přinést.

 

Uchazeči

Tento typ studijního zaměření je ideální pro mladé lidi, kteří v sobě nosí hlubokou a upřímnou vášeň pro sport, ale zároveň chápou, že jejich budoucnost nemusí být nutně na hřišti v roli aktivního sportovce. Je vhodný pro osobnosti, které sport nejen sledují, ale zajímají se i o to, co se děje v zákulisí – jak funguje klub, jak se shánějí peníze, jak se organizují velké turnaje a jak se buduje vztah s fanoušky. Ideální kandidát by měl disponovat silnými organizačními schopnostmi, smyslem pro detail a systematičnost, protože plánování akcí a řízení projektů vyžaduje preciznost. Nezbytné jsou vynikající komunikační dovednosti, a to jak v písemném, tak v mluveném projevu, jelikož práce zahrnuje neustálý kontakt s lidmi – se sportovci, trenéry, sponzory, médii i fanoušky. Jedná se o člověka, který umí pracovat v týmu, je přirozeně proaktivní a nebojí se převzít zodpovědnost. Vzhledem k povaze sportovního prostředí, kde se často pracuje pod časovým tlakem a během víkendů či večerů, je klíčová také vysoká odolnost vůči stresu a časová flexibilita. Budoucí student by měl mít také alespoň základní ekonomické a analytické myšlení a neměl by se bát čísel, rozpočtů a tabulek. Kreativita a inovativní přístup jsou obrovskou výhodou, zejména v oblasti marketingu a tvorby nových projektů. Především je to ale obor pro ambiciózní jedince, kteří jsou ochotni se neustále učit, sledovat nové trendy a tvrdě pracovat na svém profesním růstu. Pro takové jedince, kteří v sobě snoubí lásku k pohybu s touhou věci řídit a organizovat, je studijní obor Management sportu ideální volbou.