Tento moderní studijní program představuje dynamické spojení umělecké kreativity a pokročilých digitálních technologií, jehož cílem je připravit studenty na požadavky současného vizuálního průmyslu. Nejde jen o pasivní kresbu či malbu, ale o aktivní tvorbu digitálního obsahu, který je často interaktivní a reaguje na podněty uživatele. Základem výuky je hluboké porozumění klíčovým principům vizuální komunikace, jako jsou teorie barev, typografie, kompozice a vizuální hierarchie, které jsou aplikovány v digitálním prostředí. Studenti se postupně seznamují s celým ekosystémem profesionálního softwaru, přičemž stěžejní roli hrají nástroje balíčku Adobe Creative Cloud, zejména Photoshop pro rastrovou grafiku a úpravu fotografií, Illustrator pro vektorovou kresbu a tvorbu log, InDesign pro sazbu a přípravu tiskovin, After Effects pro tvorbu pohyblivé grafiky a vizuálních efektů a Premiere Pro pro střih a postprodukci videa. Kromě 2D grafiky je značný důraz kladen také na trojrozměrný prostor. Výuka zahrnuje 3D modelování, texturování, nasvícení a rendering, kde se studenti učí vytvářet realistické i stylizované 3D objekty a scény pomocí programů jako Blender, 3ds Max nebo Cinema 4D. Důležitou součástí je rovněž oblast webového designu, kde studenti pronikají do základů UX (User Experience) a UI (User Interface) designu, aby dokázali navrhovat nejen esteticky přitažlivé, ale především funkční a uživatelsky přívětivé webové stránky a mobilní aplikace. Učí se tvořit wireframy, prototypy a rozumět toku informací. Součástí mohou být i základy kódování v HTML a CSS, které jim umožní lépe komunikovat s vývojáři a chápat technická omezení. Studium je silně projektově orientované, což znamená, že teoretické znalosti jsou okamžitě aplikovány v praxi při realizaci konkrétních úkolů, od návrhu firemní identity, přes tvorbu reklamního spotu, až po design úrovně pro počítačovou hru nebo vytvoření jednoduché aplikace pro virtuální realitu. Cílem je, aby absolvent nejen ovládal software, ale aby dokázal myslet koncepčně, rozvíjet nápady od prvotní skici až po finální produkt a efektivně prezentovat a obhájit svou práci.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi této specializace mají mimořádně široké a flexibilní možnosti uplatnění na trhu práce, protože jejich dovednosti jsou žádané napříč mnoha odvětvími kreativního a technologického průmyslu. Mohou se uplatnit jako grafičtí designéři, kteří se zaměřují na tvorbu vizuální identity značek (logotypy, vizitky, manuály), marketingových materiálů (letáky, brožury, bannery) nebo design obalů produktů. Další významnou cestou je pozice webdesignéra nebo stále více žádaného UX/UI designéra, který se soustředí na návrh webových stránek a mobilních aplikací s důrazem na intuitivní ovládání a pozitivní uživatelský prožitek. Pro ty, které fascinuje pohyb, se otevírá kariéra motion designéra, který vytváří animované grafiky pro reklamy, televizní znělky, explainer videa nebo obsah pro sociální sítě. V příbuzné oblasti se mohou stát specialisty na vizuální efekty (VFX) ve filmovém a televizním průmyslu, kde se podílejí na integraci digitálních prvků do reálných záběrů. Znalost 3D modelování jim otevírá dveře do herního průmyslu na pozicích 3D modeláře postav, prostředí či objektů, nebo do oblasti architektonických a produktových vizualizací, kde vytvářejí fotorealistické zobrazení budov a výrobků ještě před jejich fyzickou realizací. Mnoho absolventů se také stává video editory a specialisty na postprodukci, kteří stříhají a barevně upravují videa pro youtubery, firmy nebo reklamní agentury. S rostoucím významem imerzivních technologií se objevují nové příležitosti v oblasti tvorby obsahu pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu. Neméně důležitá je možnost pracovat jako samostatný tvůrce na volné noze (freelancer), což jim poskytuje svobodu ve výběru projektů a klientů z celého světa, ať už se jedná o digitálního ilustrátora, fotografa se zaměřením na postprodukci nebo univerzálního digitálního umělce.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů se mohou výrazně lišit a jsou ovlivněny celou řadou faktorů, avšak obecně platí, že se jedná o obor s vysokým potenciálem nadprůměrného finančního ohodnocení. Klíčovým prvkem, který určuje hodnotu tvůrce na trhu, není ani tak formální vzdělání, jako spíše kvalita a rozsah jeho portfolia. Silné a rozmanité portfolio, které prokazuje technickou zdatnost, kreativitu a smysl pro aktuální trendy, je nejlepším argumentem při vyjednávání o odměně. Mzda se liší také podle specializace. Vysoce specializované a technicky náročné pozice, jako je například 3D grafik pro herní průmysl, VFX specialista nebo seniorní UX/UI designér, bývají zpravidla ohodnoceny lépe než základní pozice v oblasti tiskové grafiky. Velkou roli hraje také forma pracovního úvazku. Zaměstnanci v zavedených agenturách nebo velkých korporacích mají jistotu pravidelného příjmu a benefitů, zatímco freelanceři si svou cenu určují sami a jejich příjem může být nepravidelný, ale při úspěšném budování značky a klientské základny často výrazně vyšší. Geografická lokalita je dalším faktorem, kdy platy v Praze a dalších velkých městech bývají vyšší než v regionech. Nástupní platy juniorních pozic jsou obvykle skromnější, ale s rostoucími zkušenostmi, prokazatelnými výsledky a neustálým sebevzděláváním v nových technologiích a softwaru existuje značný potenciál pro rychlý a dynamický platový růst, který dalece převyšuje průměr v mnoha jiných odvětvích.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří v sobě snoubí dvě zdánlivě protichůdné vlastnosti: uměleckou duši a technické myšlení. Je vhodný pro lidi s přirozeným vizuálním cítěním, smyslem pro estetiku, barvu a kompozici, kteří rádi kreslí, fotí nebo jakýmkoli způsobem tvoří. Zároveň je však nezbytná zvědavost a ochota pronikat do světa technologií, učit se ovládat komplexní software a chápat, jak digitální nástroje fungují. Ideální kandidát je trpělivý a pečlivý, protože tvorba grafiky, animace nebo 3D modelu je často mravenčí práce vyžadující smysl pro detail a schopnost trávit hodiny laděním drobností. Měl by to být řešitel problémů, který se nezalekne technické překážky nebo kreativního bloku a aktivně hledá cesty, jak je překonat. Důležitá je také schopnost přijímat konstruktivní kritiku a pracovat s ní, jelikož tvorba je často procesem iterací a zpětné vazby od klientů či kolegů. Schopnost pracovat samostatně a řídit si vlastní čas je klíčová, stejně jako umění fungovat v týmu, například s programátory, marketéry nebo projektovými manažery. Především je to ale obor pro lidi, kteří jsou proaktivní, zvídaví a chápou, že v tomto dynamickém světě učení nikdy nekončí. Pokud vás tedy baví oživovat své nápady pomocí počítače, neustále se chcete učit nové věci a máte touhu vizuálně formovat svět kolem sebe, je pro vás studijní obor Interaktivní grafika a vizualizace tou správnou volbou.