Tento moderní studijní program je koncipován jako dynamické propojení umělecké kreativity a technologických dovedností, které studenty připravuje na profesní dráhu v rychle se rozvíjejícím světě komerční komunikace a digitálních médií. Jádrem výuky je komplexní přístup, který nezahrnuje pouze ovládnutí jednotlivých nástrojů, ale především rozvoj koncepčního myšlení, vizuálního cítění a schopnosti převést abstraktní myšlenku klienta do funkčního a esteticky působivého výstupu. Klíčové předměty se soustředí na několik pilířů. Prvním je grafický design, kde se žáci učí principy typografie, teorie barev, kompozice a tvorby vizuální identity od loga přes merkantilní tiskoviny až po komplexní design manuály. Praktická výuka probíhá v profesionálním softwaru pro vektorovou i bitmapovou grafiku a DTP sazbu. Druhým pilířem je digitální fotografie, která dalece přesahuje pouhé stisknutí spouště. Studenti se věnují studiové i exteriérové fotografii, učí se pracovat se světlem, ovládat profesionální techniku a následně snímky detailně upravovat a retušovat v pokročilých editorech. Třetí významnou oblastí je video produkce a animace. Zde se žáci seznamují s celým procesem tvorby audiovizuálního díla, od napsání scénáře a tvorby storyboardu přes samotné natáčení, práci se zvukem až po finální střih, color grading a přidávání vizuálních efektů či jednoduchých animací. Čtvrtým, stále důležitějším prvkem, je webdesign a základy UX/UI. Studenti se učí nejen kódovat základní strukturu webových stránek, ale především navrhovat intuitivní a uživatelsky přívětivá rozhraní, která zajistí pozitivní zkušenost návštěvníka. V neposlední řadě se výuka dotýká i teoretických základů marketingu, autorského práva a dějin umění, což poskytuje nezbytný kontext pro jejich tvůrčí práci a učí je chápat komerční zadání v širších souvislostech. Cílem není vychovat úzce specializované odborníky, ale všestranné tvůrce s širokým přehledem, kteří dokáží flexibilně reagovat na požadavky trhu a efektivně spolupracovat v týmu.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi této specializace nacházejí uplatnění napříč celým kreativním průmyslem a jejich dovednosti jsou vysoce žádané jak v komerční, tak v neziskové sféře. Díky širokému záběru se mohou profilovat do mnoha konkrétních rolí. Velmi častou pozicí je grafický designér, a to buď jako součást interního marketingového týmu větší firmy, kde se stará o veškeré vizuální materiály od letáků po online bannery, nebo v reklamní agentuře, kde pracuje na kampaních pro různé klienty. Další možností je dráha freelancera, tedy práce na volné noze, která nabízí velkou flexibilitu. Své místo najdou také jako webdesignéři nebo stále vyhledávanější UX/UI designéři, kteří se podílejí na tvorbě webových stránek a mobilních aplikací pro softwarové firmy, e-shopy či startupy. V audiovizuální oblasti se mohou uplatnit jako video editoři (střihači) v televizních stanicích, postprodukčních studiích nebo jako tvůrci obsahu pro sociální sítě a YouTube kanály firem i jednotlivců. Pozice kameramana nebo produktového či reklamního fotografa je další logickou cestou, která jim umožňuje zúročit nabyté technické i estetické znalosti. Mnoho absolventů se také stává specialisty na sociální média (Social Media Manager/Specialist), kde kombinují všechny své dovednosti – tvorbu grafiky, natáčení a střih krátkých videí, focení a copywriting – pro komplexní správu firemních profilů. Mohou rovněž zastávat pozici motion designera, který vytváří animovaná loga, explainer videa nebo grafiku pro televizní vysílání. V podstatě jakákoliv společnost, která potřebuje komunikovat vizuálně se svými zákazníky, je potenciálním zaměstnavatelem, od malých lokálních podniků přes velké korporace až po kulturní instituce a vydavatelství.
Platy či mzdy
Mzdové a platové podmínky absolventů jsou velmi variabilní a silně závislé na několika klíčových faktorech, přičemž samotný diplom ze střední školy je spíše vstupenkou než garancí vysokého příjmu. Nástupní ohodnocení na juniorských pozicích bývá obvykle srovnatelné s jinými obory s maturitou, někdy mírně nadprůměrné, avšak s výrazným potenciálem pro rychlý růst. Naprosto zásadní roli hraje kvalita a rozsah osobního portfolia. Absolvent s propracovaným portfoliem plným různorodých a kvalitních projektů si může říci o výrazně lepší podmínky než jeho kolega bez něj, a to i na startovní pozici. Finanční ohodnocení se také dramaticky liší podle specializace. Například poptávka po zkušených UX/UI designérech nebo 3D graficích často tlačí jejich odměny do vyšších pater, zatímco v oblastech s větší konkurencí mohou být počáteční příjmy skromnější. Velký vliv má i region, kdy v Praze a dalších velkých městech jsou platy obecně vyšší, což ovšem kopírují i vyšší životní náklady. Zásadní rozdíl je také mezi formou zaměstnání. Práce na plný úvazek v korporaci či agentuře nabízí stabilitu, benefity a pravidelný příjem, zatímco dráha freelancera sice přináší nejistotu a nutnost aktivně shánět zakázky, ale zároveň otevírá dveře k potenciálně výrazně nadprůměrným příjmům, které jsou limitovány pouze vlastní šikovností, reputací a schopností vyjednávat. Celkově lze říci, že tento sektor nabízí finanční ohodnocení, které s rostoucími zkušenostmi a prokazatelnými dovednostmi může výrazně převyšovat průměr.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální pro jedince, kteří v sobě snoubí kreativního ducha s technickým myšlením a zájmem o moderní technologie. Je vhodný pro lidi s vrozeným estetickým cítěním, kteří mají cit pro kompozici, barvy a detail, ale zároveň se nebojí ponořit do komplexního softwaru a neustále se učit nové postupy a nástroje. Budoucí student by měl být komunikativní a schopný pracovat v týmu, protože většina projektů v reklamě a médiích vzniká ve spolupráci s dalšími profesionály, jako jsou marketéři, copywriteři nebo programátoři. Důležitá je také schopnost přijímat a konstruktivně zpracovávat zpětnou vazbu a kritiku, protože tvorba na zakázku je neustálým procesem iterací a úprav dle přání klienta. Uchazeč by měl být zvídavý, proaktivní a sledovat aktuální trendy v designu, technologiích i marketingu. Schopnost řešit problémy, přicházet s originálními nápady a dotahovat projekty do zdárného konce je naprosto klíčová. Není to obor pro ty, kteří hledají jasně definované postupy a rutinní práci. Naopak, je určen pro dynamické osobnosti, které baví rozmanitost, výzvy a možnost zanechat viditelnou stopu ve vizuálním světě kolem nás. Pro takové jedince je studium oboru Multimediální tvorba v reklamě ideální volbou, která jim otevře dveře k naplňující a perspektivní kariéře.