Charakteristika středoškolského studia zaměřeného na tvorbu vnitřních prostor je postavena na unikátním propojení umělecké kreativity a technické preciznosti, což z něj činí komplexní a náročný obor. Studenti se neučí pouze esteticky aranžovat nábytek, ale pronikají do hloubky funkčních, ergonomických, psychologických a technických aspektů, které definují kvalitní a obyvatelný prostor. Klíčovou součástí výuky je rozvoj kreslířských dovedností, od základů figurální a perspektivní kresby, která cvičí oko a ruku, až po technické rýsování a projektování. Důraz je kladen na pochopení kompozice, teorie barev a světla, což jsou základní nástroje pro vytváření atmosféry a vizuálního souladu. Vedle tradičních výtvarných technik se studenti intenzivně věnují moderním technologiím. Práce s profesionálním softwarem pro 2D projektování (např. AutoCAD) a 3D modelování a vizualizaci (jako SketchUp, 3ds Max nebo V-Ray) je naprosto stěžejní, neboť jim umožňuje převést své nápady do fotorealistické podoby a efektivně je prezentovat. Teoretický základ tvoří předměty jako dějiny umění a architektury, které studentům poskytují kontext a inspiraci v historických stylech i současných trendech. Neméně důležitá je nauka o materiálech, kde se učí o vlastnostech, použití a kombinovatelnosti dřeva, kovu, skla, textilií a moderních kompozitních materiálů. Základy stavebních konstrukcí a technického zařízení budov jim pak dávají potřebné povědomí o technických limitech a možnostech při realizaci návrhů. Cílem je vychovat absolventa, který dokáže nejen vytvořit vizuálně přitažlivý koncept, ale také připravit technicky správnou projektovou dokumentaci, rozumí ergonomickým zásadám pro zdravé a pohodlné užívání prostoru a umí svůj návrh obhájit a komunikovat s klientem i dodavateli.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto umělecko-technického zaměření mají široké a velmi pestré možnosti uplatnění na trhu práce, který stále více oceňuje kvalitu a promyšlenost životního i pracovního prostředí. Nejčastější cestou je pozice návrháře v architektonických kancelářích nebo specializovaných designérských studiích, kde se podílejí na větších projektech od bytových komplexů po komerční prostory, jako jsou kanceláře, restaurace, hotely či obchody. Zde mohou pracovat buď jako součást týmu pod vedením hlavního architekta, nebo se postupně vypracovat na samostatné projektové manažery. Mnoho absolventů se rozhodne pro dráhu samostatného podnikatele a pracuje na volné noze, což jim dává tvůrčí svobodu a možnost budovat si vlastní značku a klientelu. V takovém případě se věnují především zakázkám pro soukromé klienty, kterým navrhují kompletní interiéry bytů a rodinných domů. Další významnou oblastí uplatnění jsou specializovaná prodejní studia, například kuchyňská, koupelnová nebo interiérová, kde absolvent působí jako odborný poradce a projektant. Zde kombinuje prodejní dovednosti s odbornými znalostmi a pro zákazníky vytváří konkrétní řešení na míru. Díky svým vizualizačním schopnostem se mohou uplatnit také jako 3D vizualizátoři pro developery, architekty nebo marketingové agentury, kde jejich hlavním úkolem je tvorba působivých a realistických renderů budoucích projektů. Specifickou a rostoucí oblastí je „home staging“, tedy profesionální příprava nemovitostí k prodeji či pronájmu s cílem zvýšit jejich atraktivitu a tržní hodnotu. Absolventi se mohou rovněž uplatnit jako stylisté pro časopisy o bydlení, nákupčí pro velké nábytkářské řetězce, nebo dokonce v oblasti scénografie pro divadlo a film, kde zúročí své znalosti kompozice a tvorby atmosféry.
Platy či mzdy
Platové a mzdové podmínky absolventů jsou značně proměnlivé a závisí na celé řadě faktorů, přičemž konkrétní částky nelze paušalizovat. Nástupní pozice čerstvých absolventů bez výraznější praxe se obvykle pohybují na úrovni srovnatelné s jinými kreativními a technickými obory, kde je klíčové nejprve získat praktické zkušenosti a vybudovat si portfolio. V zaměstnaneckém poměru ve větším architektonickém studiu může být počáteční ohodnocení stabilní, avšak spíše v nižších hladinách, s postupným růstem na základě prokázaných schopností a převzaté zodpovědnosti. Naopak práce ve specializovaných prodejních studiích (kuchyně, koupelny) často kombinuje fixní základ s motivující provizní složkou závislou na objemu realizovaných zakázek, což může vést k zajímavým příjmům i v relativně krátké době. Největší finanční potenciál, ale zároveň i největší riziko, představuje dráha samostatného tvůrce na volné noze. Zde příjmy nejsou pravidelné a v počátcích mohou být velmi nízké, dokud si tvůrce nevybuduje jméno a stálou klientelu. S rostoucím renomé, kvalitním portfoliem a pozitivními referencemi se však honoráře za jednotlivé projekty mohou vyšplhat na výrazně nadprůměrnou úroveň, která dalece převyšuje zaměstnanecké mzdy. Úspěšní a zavedení tvůrci si mohou dovolit účtovat sazby odrážející jejich umělecký přínos, komplexnost projektu a značku, kterou reprezentují. Obecně platí, že finanční úspěch v tomto odvětví je přímo úměrný talentu, pracovitosti, obchodnímu duchu a schopnosti neustále se vzdělávat a sledovat trendy.
Uchazeči
Tento studijní obor je ideální pro osobnosti, které v sobě snoubí dva zdánlivě protichůdné světy: uměleckou duši a systematické, praktické myšlení. Je vhodný pro jedince s vrozeným estetickým cítěním, smyslem pro detail, harmonii, barvy a kompozici. Budoucí student by měl mít silnou prostorovou představivost a schopnost přemýšlet ve třech rozměrech, tedy nejen vidět, jak věci vypadají, ale i jak fungují v prostoru. Nezbytná je kreativita a touha tvořit, měnit a vylepšovat prostředí kolem sebe. Zároveň se však nejedná o obor pro snílky odtržené od reality. Je zapotřebí velká dávka pečlivosti, trpělivosti a technické gramotnosti, protože i ten nejkrásnější nápad musí být realizovatelný a funkční. Důležitou vlastností je schopnost empatie a komunikace. Návrhář musí umět naslouchat přáním a potřebám klienta, vcítit se do jeho životního stylu a přetavit jeho často nejasné představy do konkrétního a funkčního řešení. Musí být také schopen svůj návrh srozumitelně prezentovat a obhájit. Vhodný kandidát by měl mít zájem o architekturu, výtvarné umění, design, ale i o nové materiály a technologie. Neměla by mu chybět ochota neustále se učit, sledovat aktuální trendy a rozšiřovat si obzory. V neposlední řadě je klíčová schopnost řešit problémy, protože každý projekt přináší jedinečné výzvy a omezení, ať už se jedná o rozpočet, dispozici prostoru nebo technické limity. Stručně řečeno, je to obor pro vnímavé, tvořivé a zároveň prakticky uvažující jedince, pro které je studium oboru Design interiéru posláním, nikoliv jen povoláním.