Tento studijní obor představuje unikátní syntézu mezi klasickým gymnaziálním vzděláním a odbornou přípravou, přičemž klade mimořádný důraz na hluboké pochopení přírodních věd a jejich vzájemných souvislostí. Nejedná se o čistě teoretické studium, ale o dynamický proces, kde je teoretická výuka systematicky doplňována a ověřována rozsáhlou praktickou činností, zejména v laboratořích a při terénních cvičeních. Cílem je vybavit studenty nejen encyklopedickými znalostmi, ale především schopností kriticky myslet, analyzovat data, formulovat hypotézy a navrhovat experimenty k jejich ověření. Páteřními předměty jsou bezpochyby biologie, chemie a fyzika, vyučované ve výrazně rozšířené hodinové dotaci a do značné hloubky, která často přesahuje běžné středoškolské osnovy. V biologii se studenti ponoří do tajů molekulární genetiky, buněčné biologie, fyziologie rostlin a živočichů, ekologie a evoluční biologie, přičemž velký prostor je věnován praktickým cvičením, jako je mikroskopování, pitvy nebo analýza ekosystémů. Chemie se zaměřuje na anorganické i organické sloučeniny, chemické výpočty, termochemii, kinetiku a rovnováhy, avšak klíčovou složkou je laboratorní práce, kde se studenti učí syntetizovat látky, provádět kvalitativní i kvantitativní analýzy a bezpečně manipulovat s chemikáliemi. Fyzika se nevěnuje pouze klasické mechanice a elektřině, ale zabíhá i do modernějších oblastí, jako je jaderná fyzika či astrofyzika, a vždy se snaží propojovat teoretické modely s praktickými demonstracemi a měřeními. Nezastupitelnou roli hraje matematika, která je vnímána jako jazyk přírodních věd a nástroj nezbytný pro modelování a popis přírodních jevů. Důraz je kladen na diferenciální a integrální počet, statistiku a pravděpodobnost, tedy oblasti matematiky přímo aplikovatelné v dalších předmětech. Vzdělávání je dále obohaceno o geografii s přesahem do geologie a environmentalistiky a také o informační a komunikační technologie, kde se studenti učí pracovat s odborným softwarem pro sběr a analýzu dat, modelování a vizualizaci. Absolvent si tak odnáší portfolio dovedností zahrnující nejen odborné znalosti, ale i metodologickou zdatnost, schopnost samostatné i týmové práce na projektech, preciznost, trpělivost a systematický přístup k řešení problémů, což z něj činí vysoce kvalifikovaného a flexibilního uchazeče pro další studium.
Uplatnění absolventů oboru
Absolventi tohoto oboru jsou primárně připravováni pro pokračování ve studiu na vysokých školách, a to zejména na fakultách s přírodovědným, lékařským, farmaceutickým, technickým, zemědělským nebo environmentálním zaměřením. Jejich široký a zároveň hluboký základ jim poskytuje značnou konkurenční výhodu u přijímacích zkoušek a v prvních ročnících vysokoškolského studia. Typickými navazujícími obory jsou všeobecné a zubní lékařství, farmacie, veterinární lékařství, molekulární biologie a genetika, biochemie, analytická chemie, ekologie a ochrana životního prostředí, geologie, geografie a kartografie, fyzika materiálů, optika, jaderná fyzika, učitelství přírodovědných předmětů pro základní a střední školy nebo specializované obory na technických univerzitách, jako je chemické inženýrství, biotechnologie, potravinářská technologie či materiálové vědy. Nicméně i v případě, že se absolvent rozhodne nepokračovat na vysoké škole, má díky praktickým dovednostem dobré uplatnění na trhu práce. Může se uplatnit na pozicích, kde je vyžadována pečlivost, znalost laboratorních technik a schopnost práce s daty. Konkrétně se jedná například o pozici laboranta ve zdravotnických zařízeních, ve farmaceutických firmách, v potravinářských podnicích při kontrole kvality, v biochemických nebo genetických laboratořích, ve výzkumných ústavech jako technický asistent, v podnicích zabývajících se vodním hospodářstvím a čištěním odpadních vod nebo v environmentálních laboratořích monitorujících kvalitu ovzduší, vody a půdy. Další možnosti se otevírají v oblasti státní správy, například jako referent na odborech životního prostředí městských a krajských úřadů, pracovník v agenturách ochrany přírody a krajiny, například ve správách chráněných krajinných oblastí a národních parků, nebo v institucích jako je Český hydrometeorologický ústav či Státní zdravotní ústav. Díky kombinaci odborných znalostí a komunikačních dovedností se mohou uplatnit i na obchodně-technických pozicích, například jako obchodní zástupci pro firmy dodávající laboratorní techniku, chemikálie nebo diagnostické soupravy.
Platy či mzdy
Mzdové či platové podmínky absolventů se výrazně liší v závislosti na tom, zda nastoupí do praxe ihned po maturitě, nebo zda pokračují v dalším vzdělávání. Pro absolventy, kteří se rozhodnou pro přímý vstup na trh práce, se nástupní mzda obvykle pohybuje na úrovni průměrného ohodnocení pro technicko-administrativní a laboratorní pozice vyžadující středoškolské vzdělání. Jejich platový růst je pak závislý na získávání praxe, ochotě dále se vzdělávat v rámci firemních kurzů a na míře převzaté odpovědnosti. Zásadní zlom v platovém ohodnocení však nastává po absolvování vysoké školy. Absolventi s bakalářským a zejména s magisterským či doktorským titulem v navazujících oborech, jako je medicína, farmacie, biotechnologie nebo specializovaná chemie, mohou očekávat výrazně nadprůměrné finanční ohodnocení, které patří k nejvyšším v rámci celé ekonomiky. Jejich mzda je vysoce konkurenceschopná a s přibývajícími zkušenostmi, specializací a případně i manažerskou pozicí strmě roste. V sektorech jako je farmaceutický průmysl, IT s přesahem do bioinformatiky nebo výzkum a vývoj v technologických firmách, jsou platové podmínky velmi motivující a často zahrnují i širokou škálu benefitů. I v sektorech s obecně nižším ohodnocením, jako je například státní správa nebo neziskový sektor zaměřený na ochranu přírody, poskytuje vysokoškolský titul solidní základ a postupem v platových třídách zajišťuje stabilní a důstojný příjem. Platové podmínky jsou tedy přímo úměrné dosaženému stupni vzdělání a zvolené specializaci, přičemž absolventi s vysokoškolským diplomem mají potenciál dosáhnout vysoce nadstandardního příjmu.
Uchazeči
Tento typ studia je ideální volbou pro studenty, kteří mají hluboký a upřímný zájem o svět kolem sebe a neustálou touhu chápat, proč a jak věci fungují na fundamentální úrovni. Je určen pro osobnosti se silným analytickým a logickým myšlením, které se nebojí abstraktních konceptů a matematického aparátu, jenž je pro popis přírody nezbytný. Vhodný kandidát by měl být zvídavý, trpělivý a pečlivý, což jsou vlastnosti klíčové pro úspěšnou práci v laboratoři, kde i malá chyba může znehodnotit celý experiment. Měl by mít systematický přístup k řešení problémů a schopnost propojovat si informace z různých oborů do jednoho funkčního celku. Není to studium pro ty, kteří preferují pasivní přijímání informací; naopak vyžaduje aktivní přístup, ochotu klást otázky, hledat odpovědi a kriticky hodnotit získaná data. Budoucí student by se neměl bát výzev, zejména v předmětech jako je matematika a fyzika, a měl by být připraven věnovat studiu značné množství času a energie, a to i v rámci samostudia a přípravy na praktická cvičení. Je to tedy studium pro motivované jedince s jasnou vizí budoucího profesního směřování ve vědeckých, lékařských či technických oblastech, pro které je studijní obor Přírodovědné lyceum ideální přípravnou platformou.